"Pokud porovnám loňskou a letošní červencovou obsazenost Pece pod Sněžkou, odhaduji bezmála čtyřicetiprocentní propad. Ubylo zahraničních turistů," rekapitulovala Eva Lorencová z peckého informačního centra Turista.

Návštěvníky odlákalo především mistrovství světa ve fotbale, silná koruna a rostoucí ceny pohonných hmot. Řadě krkonošským střediskům vládne kvůli propadu zahraniční klientely po letech opět čeština.

"Domácích hostů neubylo. Úbytek cizinců jejich počet naopak opticky zvyšuje. Většinou však vyhledávají lacinější ubytovaní i služby a obvykle zde zůstávají jednu až tři noci," podotkla Lorencová.

Hory nepodržely ceny ani atrakce

Nepomohly letní ceny ubytovacích služeb, umožňující sehnat slušné ubytovaní se snídaní za 350 korun za osobu. Turisty nezlomila ani letos opět bohatší nabídka aktivit pro volný čas od rozšířených linek cyklobusů přes letní provoz lanovky Bramberk v Peci po opičí lanový park ve Špindlerově Mlýně.

"Roste konkurence hlavně německých cestovek nabízejících pobyty v Krkonoších za stejné, nezřídka nižší ceny než u moře. Možnost podobných zájezdů mají dnes i našinci," přiblížila Jana Procházková ze špindlerovské společnosti Hotel Group.

"Přesto ve Špindlu lze letošní propad poptávky odhadovat na dvacet procent," poznamenala. Ceny od 180 korun na osobu a den nabízí pro letošní léto Harrachov umožňující kromě pěších výletů exkurze do bývalého rudného dolu tradiční sklárny nebo jízdu na bobové dráze. "Ačkoliv Centrála turistického ruchu investovala do reklamní kampaně milióny korun, letošní návštěvnost Harrachovska to zatím příliš nepodpořilo. Lůžka jsou dosud, vzdor letos opět rozšířeným možnostem turistů, obsazena tak z jedné třetiny," počítá Petr Bůžek z informačního střediska v Harrachově.

Anketa svlékla služby donaha

Monitoring státní agentury CzechTourism ovšem ukázal proti v Česku bezkonkurenčním turistickým možnostem naopak značné rezervy, hlavně v úrovni personálu restaurací a hotelů. Výsledky průzkumu mezi patnácti sty zimními návštěvníky postavily Krkonoše, pokud jde o kvalitu služeb turistům, až na chvost.

"Anketa z tohoto pohledu dopadla nevesele, přestože mýtus o drahých Krkonoších je dávno pryč. Každý má možnost si vybrat z široké palety služeb a cen," tvrdí Klára Kroupová ze Svazku měst a obcí Krkonoše razícího slogan: Bouráme pověst nejdražších českých hor, spojte se s námi. Poradíme vám.

"Nad úrovní služeb a ochotou personálu se však musí zamyslet místní podnikatelé. Hazardovat s trpělivostí návštěvníků se nevyplácí," dodává Kroupová.