"Airbus kvůli problémům ve výrobě odložil již loni dodávky A380 o půl roku. Další zpoždění zasazuje ránu důvěryhodnosti firmy," zdůrazňují analytici. Podle nich může EADS přijít v příštích čtyřech letech až o dvě miliardy eur. Navíc se právě nyní britská BAE chystá prodat EADS svůj 20procentní podíl v Airbusu. Tím by se EADS stal jediným akcionářem tohoto výrobce letadel.

Na pravidelných linkách si má A380 odbýt světovou premiéru letos v prosinci v barvách společnosti Singapore Airlines (SiA). Půjde o let na trase Londýn-Singapur-Sydney. SiA si objednala deset A380. Každé z nich bude stát 250 miliónů eur (v přepočtu přes sedm miliard korun).

Manažeři Airbusu tvrdí, že termín pro Singapore Airlines stihnou. V příštím roce však bude leteckým společnostem dodáno jen devět A380 místo původně plánovaných pětadvaceti. Se zpožděním dodávek musejí zákazníci počítat i v dalších dvou letech.

Obří stroj přepraví až 853 cestujících

Největší letadlo světa Airbus 380 poprvé vzlétlo 27. dubna 2005. K dispozici pro náročné testy jsou čtyři stroje. Letos v březnu si jeden z nich vyzkoušel na letišti v Hamburku bleskovou evakuaci cestujících. Na palubě bylo při zkoušce 853 pasažérů, tedy maximální množství, které je A380 ve své nejekonomičtější verzi schopno přepravit.

V toulouské gigantické výrobní hale nyní probíhá montáž dalších jedenácti A380. Ve standardním uspořádání, tedy s první, business a ekonomickou třídou, má velkoletadlo kapacitu 550 cestujících.

Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. Jeho dolet je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes může ve světě zatím jen 37 letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.