Smlouva s Hyundai, která automobilce zajišťuje různé výhody včetně stamiliónových investičních pobídek, diskriminuje podle Hamplové ostatní podnikatele, což je v rozporu s Listinou základních práv a svobod. "Nikdo není schopen obhájit, proč má jedna soukromá firma takovou masivní podporu státu, a druhá nikoli. Proto uspějeme," řekla Hamplová.

Vládní agentura CzechInvest ale s argumentací Nezávislých nesouhlasí. Její mluvčí Alžběta Honsová řekla, že české zákony nerozlišují investory podle země původu a na všechny mají stejný metr, jehož rozhodujícím kritériem je velikost investice. České firmy podle Honsové navíc mohou využívat státní dotace či čerpat peníze z evropských fondů.

Podle premiéra Jiřího Paroubka (ČSSD) je aktivita Nezávislých součástí jejich předvolebního boje. "Stalo se, já nemám, co bych k tomu komentoval. Myslím, že do tří týdnů to nesepíší a po volbách už to bude jedno. I jim," komentoval minulý týden Paroubek rozhodnutí Nezávislých podat ústavní stížnost.

Studie o továrně Hyundai jsou prý nekvalitní

Dvě studie o přínosu nové továrny jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích pro českou ekonomiku, které si u odborníků nechala vypracovat agentura CzechInvest, jsou podle Ekologického právního servisu (EPS) a Trastu pro ekonomiku a společnost (TES) nekvalitní a navzájem si odporují. EPS a TES tvrdí, že Česko by kvůli tomu mohlo mít problémy při obhajobě investičních pobídek pro Hyundai před Evropskou komisí (EK).

"Studie zpracované na zakázku CzechInvestu si v mnoha bodech odporují, často argumentují na základě nepodložených údajů a rozhodně nepředstavují potřebné hodnocení přínosů a rizik spojených s touto investicí," řekl Jan Drahokoupil z TES.

Jako nejkřiklavější příklad uvedl výrazné rozdíly analýz v oblasti přínosů nové automobilky Hyundai pro státní rozpočet ve zvýšeném příjmu z DPH z prodeje vozů na českém trhu a služeb, které budou souviset s nošovickou továrnou. Zatímco jedna studie hovoří o zvýšení těchto příjmů státního rozpočtu až o šest miliard korun, druhá upozorňuje na to, že výnosy DPH budou minimální či nulové, protože prodej automobilů Hyundai vytěsní z českého trhu vozidla jiných značek.

Studie se podle EPS a TES ale rozcházejí i v příjmech ze zdravotního a sociálního pojištění, v odhadu daně z příjmů fyzických osob a daně ze zisku právnických osob. Jedna studie vychází z předpokladu, že továrna Hyundai a její dodavatelé zaměstnají 15 000 Čechů a vůbec nepočítá s pracovníky z Polska a Slovenska, o kterých hovoří druhá studie (až 30procentní podíl cizinců), či z personální agentury.

Agentura CzechInvest kritiku EPS a TES odmítla

Podle CzechInvestu byly studie vypracovány v závěru roku 2005, a proto vycházejí z předběžných údajů. Pokud budou předloženy EK, tak je CzechInvest hodlá aktualizovat. Podle CzechInvestu je to běžná praxe i u ostatních velkých investičních projektů.

Do výsledků dvojice studií se podle agentury navíc promítají použité metody a osobní přístup jejich zpracovatele. "Zatímco jedna z nich je konzervativnější, druhá počítá spíš s optimističtější variantou. My jsme díky tomu získali představu, v jakém rozmezí se mohou ekonomické dopady této investice pohybovat," uvedla mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová.

Mluvčí moravskoslezského krajského úřadu Šárka Swiderová v pátek řekla, že zástupci automobilky Hyundai přiletí do České republiky na začátku června, aby v Nošovicích dohlédli na přípravu průmyslové zóny a stavby továrny. "Mají zájem se sejít se zástupci ekologických iniciativ a probrat s nimi problémové otázky. Schůzku jim rádi zprostředkujeme," uvedla.

Jednu studii vypracovali ekonomové Zahradník a Jedlička

Samotná výstavba továrny spolkne 20 procent z celkových nákladů investice, uvádí ekonomové Petr Zahradník a Jan Jedlička ve své ekonomické analýze investice Hyundai pro CzechInvest. Dále ekonomové uvádějí, že v továrně začne zřejmě pozvolný náběh výroby. Nejdříve začne pracovat jedna směna, potom dvě a nakonec by továrna měla naběhnout na plný třísměnný provoz.

Ekonomové Zahradník a Jedlička ve své zprávě zmiňují možná rizika investice automobilky Hyundai, k nimž patří přílišná orientace ČR na automobilový průmysl, na druhou stranu ale podle nich nebudou všechny automobilky, které v ČR působí, čelit případné recesi a poklesu poptávky, ve stejnou dobu. Další hrozbu vidí ekonomové v expanzi automobilek z Číny a Indie.

Podle ekonomů Zahradníka a Jedličky by automobilka měla vyrábět vozy s průměrnou hodnotou 500 000 korun, 90 procent vozů by přitom mělo jít na vývoz. Druhou studii vypracovala společnost Next Finance.