Je to největší zahraniční investice v ČR. Česká republika však minimálně 6,6 miliardy do investice vloží.

Výstavba nového montážního závodu začne ještě letos, vozy z jeho bran začnou vyjíždět v roce 2008.

Navíc by měl závod v Nošovicích poskytnout pracovní příležitost pro 3 000 lidí, zároveň s tím vzniknou další pracovní místa v dodavatelských firmách a podle ministra Urbana tak investice přinese celkem 15 tisíc pracovních míst. Výrobní areál bude mít rozlohu 260 hektarů.

Smlouva bude podepsána v květnu

Stát již podle ministra průmyslu Milana Urbana podepsal se společností Hyundai memorandum o této investici. Smlouva by měla být podepsána v polovině května poté, co ji schválí vláda, moravskoslezské zastupitelstvo a společnost Hyundai.

"Několikaměsíční jednání skončila, Hyundai přichází do České republiky. Je to největší investice v novodobých dějinách ČR v objemu 28 až 30 miliard korun," uvedl Urban, podle kterého by po zahájení plného provozu měla nová továrna zvýšit HDP až o dvě a půl procenta a v Moravskoslezském kraji by měla snížit nezaměstnanost o dvě procenta. Zlepšit by se měla i bilance zahraničního obchodu, ten už letos dosahuje přebytku.

Obsah smlouvy o investicích Hyundai bude zveřejněn až po jejím podpisu. Hyundai může podle Urbana počítat s přímými dotacemi 4,3 miliardy korun a daňovými úlevami 1,3 miliardy korun. Pokud investice Hyundai překročí miliardu eur, daňová úleva může být podle Urbana ještě vyšší.

Česko Hyundai připravilo ideální podmínky

Česko je podle ministra připraveno poskytnout podporu do 15 procent výše investice, což je 30 miliard korun. Součástí podpory má být úleva na daních, příspěvek na přípravu nových pracovních míst, rekvalifikace zaměstnanců v celkové hodnotě 3,5 miliardy korun.

Hyundai může dále podle agentury CzechInvest požádat také o uhrazení 35 procent nákladů na zaškolení zaměstnanců. Investiční pobídky pro Hyundai by se podle ministerstva průmyslu a obchodu měly vrátit zhruba za dva roky od zprovoznění závodu.

Další české investice ve výši až 2,5 miliardy korun by mohlo představovat rozšíření silnice na Slovensko, kde má Hyundai dceřinou automobilku Kia. Dále by se měla upravit komunikace do Polska, včetně obchvatů například Jablunkova nebo Českého Těšína.

Modernizace se dotkne i železniční dopravy. Vedení korejské firmy dále žádá od české strany garance, že správní řízení, která předcházejí začátku investiční výstavby, se nebudou prodlužovat a neohrozí zahájení výstavby automobilky.

Celkem i s přesahy pozemků a podmíněnými výkupy bylo vykoupeno téměř 330 hektarů půdy a 19 domů, na což stát poskytl 522 miliónů korun a kraj 22,5 miliónů korun. Příprava průmyslové zóny je podle vicepremiéra Martina Jahna financována z výnosu privatizace státního podílu v Českém Telecomu.

Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Moravskoslezský kraj chce Hyundai připravit veškeré zázemí

Moravskoslezský kraj uvedl, že korejské straně nabídli vybudovat integrované záchranné centrum pro celé Beskydy, tedy stanici pro hasiče, policii a další záchranáře přímo v Nošovicích včetně možnosti postavit heliport v Nošovicích nebo Mošnově.

Kraj dále podle něj zorganizuje hromadnou dopravu do obou lokalit tak, jak bude Hyundai potřebovat, aby se lidé dostali na pracoviště. Po dobu, než si Hyundai postaví vlastní administrativní budovu, dostane asi na dva roky k dispozici kancelářské prostory optimálně v Ostravě o rozloze asi 2000 metrů čtverečních.

Korejci mohou rovněž počítat i s administrativní podporou projektu výstavby továrny ze strany ostravského magistrátu i krajského úřadu. Manažeři továrny budou moci i se svými rodinami využít adaptační kurzy pro lepší orientaci života v Česku, dále umístit své děti do anglické mateřské školy, využívat střední nebo vysoké školy.

Profitovat snad budou i Mošnov a Holešov

Česká republika chce, aby podíl českých dílů v automobilech montovaných v Nošovicích činil více než 50 procent s tím, že by dodavatelé byli i z dalších zón v kraji, tedy z Mošnova a Holešova, protože Moravskoslezský kraj potřebuje velký impuls, co se týče zaměstnanosti i investic.

Zóna v Holešově na Kroměřížsku, kterou Zlínský kraj dříve nabízel firmě Hyundai, je podle premiéra Jiřího Paroubka ideálním a vhodným místem pro dodavatele korejské automobilky. Hyundai Motor je spolu se svou dceřinou společností Kia Motors největší automobilkou v Jižní Koreji. Loni podnik otevřel první montážní závod ve Spojených státech a továrna v Česku by měla posílit pozice firmy na evropském trhu.

Kliknutím na obrázek jej zvětšíte