Firma kromě GES Media Holdingu, kterému Prima patří, koupila i dceřiné firmy FTV Prima, TV Produkce, TV Prima Support a Regio Media.

Vstup MTG, který je významným mediálním hráčem především na severských trzích, by měl posílit pozici Primy na českém televizním poli. Prima kupce našla v nejpříhodnější možnou dobu, kdy se jí chvílemi daří porážet jedničku na českém trhu Novu.

Při jednáních o koupi o ni měla údajně zájem i největší evropská vysílací společnost RTL Group a mediální konglomerát News Corp magnáta Ruperta Murdocha.

Majitelé se hýbou i na Slovensku

Vlastnické vztahy se v posledních dnech pohnuly i na sousedním Slovensku. Spoluvlastník televize Markíza americká společnost Central European Media Enterprises (CME) v pondělí oznámila, že dokoupí další akcie nejúspěšnější slovenské komerční televize, a svůj vlastnický podíl tak zvýší téměř na 80 procent.

CME za akcie zaplatí 28,7 miliónu dolarů (zhruba 707 miliónů korun). CME, která je vlastníkem také českých televizí Nova a Galaxie Sport, výrazně posílí také svůj vliv ve společnosti Markíza Slovakia, která je držitelem vysílací licence. Transakce mají proběhnout do konce roku 2005.

CME bude po dokončení transakce ovládat zhruba 80 procent společnosti Markíza Slovakia. Zbývajících dvacet procent akcií budou držet slovenští partneři CME Ján Kováčik a Milan Fiľo. "Jsme rádi, že máme možnost navýšit investice ve Slovenské republice a získat kontrolu nad TV Markíza ještě před obnovením licence na televizní vysílání, ke kterému má dojít příští rok," uvedl generální ředitel CME Michael Garin.

CME vlastní podíly v televizních stanicích také v Chorvatsku (Nova TV), Rumunsku (Pro TV, Acasa, Pro Cinema), ve Slovinsku (Pop TV, Kanal A) a na Ukrajině (Studio 1+1).

Oslabení Ruska

Ovládnutí TV Markíza společností CME je spojované také s oslabením vlivu bývalého slovenského ministra hospodářství Pavla Ruska, který musel koncem léta opustit vládní křeslo kvůli nevyjasněné půjčce ve výšce stamiliónů korun od soukromého podnikatele. Rusko přitom měl na zpravodajství TV Markíza stále značný vliv, vždyť jeho manželka Viera je šéfkou zpravodajství.

Televize Markíza často preferovala právě Ruskovu stranu Alianci nového občana (ANO) a její zpravodajství bylo často označované za jednostranné, tendenční a neobjektivní.