Evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová k tomuto kroku prohlásila: "Toto rozhodnutí demonstruje odhodlání komise chránit výhody zákazníků plynoucí ze společného trhu. V automobilovém průmyslu jsou podobné praktiky zvláště nebezpečné, vzhledem k tomu, že auto představuje druhou nejvyšší položku v rodinném rozpočtu."

Mluvčí Peugeotu Hugues Dufour uvedl, že společnost "vzala rozhodnutí komise na vědomí a lituje, že její argumenty nebyly přesvědčující."

Peugeot omezoval dealery

Francouzská automobilka Peugeot SA a její dceřiná společnost Peugeot Nederland podle komise nastavili obchodní strategii, která porušovala nařízení Evropské komise o zákazu restriktivních obchodních praktik.

Část odměny dealerů byla závislá na místě prodeje a za prodej občanům, kteří nepocházeli z Nizozemska, nebyly některé bonusy dealerům přiznávány vůbec. Dále automobilka vytvářela tlak na ty dealery, kteří vykazovali významnou exportní aktivitu a to například tím, že jim hrozila snížením počtu dodávaných vozů.

Do výše pokuty se odrazila i relativně dlouhá doba, po kterou Automobiles Peugeot SA a Peugeot Nederland tuto strategii prosazovaly - od roku 1997 do roku 2003.

Evropská komise netrestala podobný prohrešek poprvé

Evropská komise se začala o Peugeot zajímat po několika překvapivých zjištěních při inspekcích v září 1999 a dubnu 2003. Tyto inspekce byly podniknuty na základě stížností zákazníků, kteří si chtěli v Nizozemsku koupit auta za nižší ceny, než ve svých domovských zemích. V Nizozemsku jsou totiž ceny vozů v porovnání s ostatními zeměmi EU, zejména Francií a Německem, na velmi nízké úrovni.

Téměř stejné porušení nařízení EK se stalo osudné Volkswagenu. V roce 1998 mu komise udělila pokutu ve výši 90 miliónů eur (přibližně 2,4 miliardy korun) za to, že bránil Rakušanům a Němcům v nákupu levnějších vozů Audi a Volkswagen v Itálii.