DeltaNorthwest se v minulých letech musely potýkat s velkou ztrátou. Poslední ránou pro ně pak byly vysoké ceny za paliva a konkurence nízkonákladových přepravců. Obě firmy mají velké náklady na zaměstnance. Očekávají, že bankrotová ochrana jim usnadní jednání se zaměstnanci, kteří se dosud změnám bránili.

Delta začínala před 81 lety se dvěma práškovacími letouny. V odůvodnění své žádosti o soudní ochranu společnost uvedla, že má dluhy ve výši 28,3 miliardy dolarů. Hodnota společnosti přitom činí 21,6 miliardy dolarů.

Jedná se tak o největší letošní bankrot z hlediska hodnoty společnosti a druhý největší v historii leteckého průmyslu v USA. Loni zbankrotovaly aerolinky US Airways a v roce 2002 United Airlines.

Zatímco Delta se ve čtvrtek obrátila na soud v New Yorku a zvolila ochranu před věřiteli, Northwest se snažil zachránit. Vedení společnosti chtělo zkusit podobný model, který využila společnost American Airlines. Tedy dohodu s odbory o škrtech, které by byly méně drastické, než učiní soud.

Z poklesu zájmu se aerolinky nevzpamatovaly

Americké letecké společnosti začaly ztrácet již na začátku roku 2001 kvůli úbytku obchodních cestujících. Ztráty se začaly prohlubovat po teroristických útocích 11. září téhož roku, kdy přeprava cestujících klesla o 30 procent. Aerolinky musely rušit lety a propustit asi 100 tisíc lidí. Delta Airlines zaměstnávala na konci loňského roku 69 150 lidí. Ještě v roce 2000 měla přitom 80 tisíc zaměstnanců.

Delta Airlines byly založeny v Maconu ve státě Georgie v roce 1924. Společnost se tehdy zabývala práškováním polí s bavlnou. Vlastnila dva armádní dvouplošníky. O rok později své sídlo přesunula do Monroe v Louisianě a pyšnila se flotilou 18 letadel. V roce 1941 se sídlo firmy přesunulo do Atlanty.