"Spojené státy jsou největším odbytištěm dárků na světě a naše produkty by na něm rozhodně neměly chybět. Na tomto poli české sklářské firmy jen těžko hledají konkurenci," řekla generální ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková. Podle ní mnohé české firmy, například Ornex či Preciosa, již v USA v dárkovém oboru uspěly a prodávají svůj sortiment i do velkých obchodních řetězců.

Vedoucí kanceláře agentury v Chicagu Ivana Ingramová uvedla, že Američané blázní po řemeslných výrobcích z Evropa a české sklo mezi ně počítají.

Velkou poptávku po tomto zboží si pochvaluje například společnost Ornex, která do Spojených států vyváží vánoční ozdoby a ozdobné předměty z ručně foukaného skla. "České ručně foukané sklo se v konkurenci neztratí, poptávka je obrovská a i česká firma si může dokonce dovolit odmítnout takového partnera, jako je řetězec Wal-Mart," uvedl majitel Ornexu Josef Dvořák.

Velkoprodej dárkových výrobků v loňském roce v USA podle Ingramové zaměstnával více než 43 000 lidí a 6000 největších firem prodalo zboží v hodnotě 7,5 miliardy dolarů (186 miliard korun).