Odborníci to uvedli ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v žalobě obvinil ze sesuvu kamenolom, po němž požaduje přes miliardu korun.

Sedmnáct minut dlouhá prezentace na základě inženýrsko-geologických, hydrologických, hydrogeologických a geotechnických podmínek simuluje průběh sesuvu a jeho příčiny. Ve videu odborníci z ostravské univerzity upozorňují na lokální deformace zářezu s výrony podzemní vody od roku 2009. Ve svahu se podle nich drobné trhliny půdy objevily už před sesuvem, krátce před ním vznikla velká trhlina pod železniční tratí a na okraji lomu Dobkovičky.

Trhliny podle odborníků způsobilo odlehčení paty svahu zářezem dálnice a nasycení zeminy deštěm v oblasti nad dálnicí až k okraji lomu. Samotný sesuv se přenesl na celý svah, přičemž zemina strhla i část skládky štěrku na okraji lomu Dobkovičky.

Sesuv na D8: Místem mohl vést tunel, zdál se ale drahý

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce po kamenolomu 797 milionů korun, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) žádá dalších 240 milionů. Stát za viníka v žalobě označil firmu Kámen Zbraslav, která vinu odmítá s tím, že sesuv byl důsledkem nevhodného umístění stavby a také nepříznivého počasí.

Lom Dobkovičky

Mapa okolí místa sesuvu

FOTO: Mapy.cz

Stavba dálnice D8 dlouhé 92 kilometrů z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala státu více než 32 let. Poslední, dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří začali motoristé využívat v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. V prosinci 2018 skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.

Video

ŘSD zpevňuje problémovou estakádu na D8 (Záběry ze září 2018. Zdroj: Novinky.cz)