„Loni koncem roku jsem koupil bateriový vysavač a asi desetkrát jsem jej použil. Po pár měsících ale u něj přestal fungovat rotační kartáč, tak jsem jej odnesl k prodejci na reklamaci. Za necelý měsíc mi bylo sděleno, že se reklamace zamítá,“ sdělil Právu čtenář z pražského Žižkova, který si vysavač koupil v e-shopu Mall.cz.

Ve zprávě pražského servisu BMK servis, který reklamaci vyřizoval, se uvádí, že reklamace byla zamítnuta z důvodu, že rotační kartáč „byl zablokován nečistotami… pravděpodobně stavebním prachem“. Čtenář uvedl, že skutečně na chodbě svého bytu vyvrtal šest děr na připevnění osvětlení a vzniklý prach poté vysál. „Ale žil jsem v domnění, že právě k vysávání lux slouží,“ posteskl si.

Časté problémy s reklamacemi bývají i u obuvi. „Koupila jsem u Bati kožené kozačky za 3,5 tisíce korun. Myslela jsem si, že si je pořizuji na deset let, ale u zipu se shrnovaly, a jak kvůli tomu při chůzi občas zavadila bota o botu, už po dvou měsících se na obou objevila díra. Reklamaci mi ale zamítli jako neoprávněnou s tím, že poškození bylo způsobené stylem chůze,“ sdělila Právu 39letá Michaela ze středočeských Řevnic.

Prodejce zamítl reklamaci poškozené boty, neboť k jejímu poškození došlo používáním lžíce do bot, kterou ovšem sám doporučil.Lukáš Zelený

Jak postupovat dál? Musíte se připravit na to, že to může trvat dlouho a že to bude něco stát.

Obraťte se na znalce

„Spotřebitelé se na naši spotřebitelskou poradnu kvůli zamítnutým reklamacím obracejí velmi často. Z velké části jde o případy, kdy je nutné zkoumat, zda má zboží opravdu vadu. Spotřebitele proto odkazujeme na znalce, který může věc posoudit a vyhotovit znalecký posudek. S ním potom spotřebitelé mohou zamítnutí reklamace rozporovat úspěšněji,“ řekl Právu vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.

Ten připomněl i případ, kdy prodejce voděodolného a vodotěsného telefonu prohlásil, že reklamaci zamítá z důvodu vniknutí kapaliny do nitra telefonu.

„Jiný prodejce zamítl reklamaci poškozené stélky, neboť uvedl, že k jejímu poškození došlo používáním lžíce do bot. Tu přitom sám v návodu k obuvi doporučil k užívání,“ řekl Zelený.

ČTĚTE TAKÉ
Jak reklamovat vyúčtování služeb či energií

Zajímavé důvody pro zamítnutí reklamací uvádějí podle něho také prodejci ojetých automobilů. Ačkoli vůz spotřebiteli podle Zeleného prezentují do chvíle uzavření smlouvy jako takřka bezvadný, jakmile přestane některá z částí vozidla krátce po koupi fungovat, argumentují běžným opotřebením.

Poslední instancí je soud

Někdy ale nezbývá než se v případě neuznané reklamace soudit. „O reklamaci může rozhodnout výhradně prodejce, spotřebitel se o ni v případě, že nesouhlasí, musí soudit nebo hledat mimosoudní dohodu. Důvody zamítnutí reklamace zkoumat nemůžeme, protože nám to zákon neukládá,“ řekl Právu mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich