Hlavní obsah

V USA sílí volání po zákazu letů Boeingu 737 Max

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americké letecké společnosti a Federální letecký úřad USA (FAA) čelí volání politiků, cestujících a některých odborových svazů po zákazu letů strojů Boeing 737 Max. Dvě havárie tohoto modelu v posledním půl roce vyvolaly obavy o bezpečnost, uvedl ve středu deník Financial Times. Zatímco evropský letecký úřad lety tohoto typu letadla zakázal, americký nikoli.

Foto: Willy Kurniawan, Reuters

Zapečetěný Boeing 737 Max 8 na letišti v Indonésii

Článek

K zákazu letů uvedeného modelu Boeingu přistoupily vedle Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) i letecké úřady dalších zemí v Asii či Africe. Odlišný postoj amerického FAA je podle expertů bezprecedentním rozkolem mezi velkými leteckými úřady světa, píší FT.

Boeing a FAA ve věci zřejmě čeká slyšení v Kongresu. Politici z řad demokratů i republikánů žádají přijetí bezpečnostních opatření, připomínají, že američtí piloti si již dříve stěžovali na automatický systém řízení Max 8. Ten podle vyšetřovatelů zřejmě sehrál roli při předposlední nehodě Lion Air v říjnu v Indonésii. Co bylo příčinou nedělního pádu stroje v Etiopii, zatím není jasné.

FAA v úterý zopakoval, že novou verzi nejprodávanějšího modelu Boeingu 737 považuje za bezpečnou. Podobně se vyjádřily i Southwest Airlines a American Airlines, které Max používají. Na sociálních sítích ale tyto aerolinky čelí kritice a pasažéři je bombardují dotazy, zda jejich let bude právě tímto strojem. Mnozí nejsou spokojení s tím, že American Airlines na všechny dotazy k Max 737 odpovídá univerzálním „jsme si jistí, že všechna naše letadla jsou bezpečná“.

Akcie Boeingu tento týden klesly o více než 10 procent. Podle ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy ještě dramatičtějšímu pádu akcií pomáhá právě postoj FAA.

Foto: Martin Havelka, Novinky

Akcie Boeingu

„Úřad zastává sice čistě rozumově celkem pochopitelnou pozici, podle níž bez důkazu nelze k věci přistupovat na základě presumpce viny, ovšem úřady pro letectví v mnoha jiných zemích, včetně Evropské unie, už nařídily uzemnění dotčeného typu letadla. To je zase postoj pochopitelný z emocionálního hlediska. Příslušné úřady zkrátka nechtějí riskovat další lidské životy a také se obávají, aby při případné třetí nehodě daného typu letadla nebyly nařčeny z osudové pasivity,“ myslí si Kovanda.

Pasivitu podle něj naopak mnozí američtí politici a novináři už nyní vytýkají Trumpově administrativě, zejména ministerstvu dopravy. Sám americký prezident se za Boeing přímo nepostavil, nepodnikl však ani kroky, které by výrobce letadel nějak výrazně reputačně uškodily.

Trump kritizoval spíše obecně přístup ke konstrukci nejmodernějších letadel, který je už podle něj až příliš složitý.

„Prezident, zdá se, nechce prohlubovat propad akcií Boeingu, který patří mezi symboly celé americké ekonomiky, a vlastně celé Ameriky, kterou Trump chce – jak zní jeho známý slogan – učinit opět skvělou. Zároveň ale americký prezident zjevně cítí, že pokud by se za výrobce letadel otevřeně postavil, může mu to v případě případné třetí nehody v dohledné době v krajním případě vzít šanci na znovuzvolení prezidentem v příštím roce,“ uzavřel Kovanda.

Sedm Boeingů 737 Max má ve flotile i tuzemský dopravce Smartwings. Úterní večerní zákaz evropského leteckého úřady zkomplikoval návrat dvou strojů do Prahy. Cestující musela společnost neplánovaně vysadit v Tunisku a Ankaře, vyzvednout je musela jiná letadla.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám