Americký letecký úřad (FAA) v pondělí vydal dobrozdání pro letoun, který se za poslední půlrok zřítil dvakrát. FAA zároveň vyzval firmu, aby do dubna vylepšila systém letového řízení stroje.

Boeing přislíbil, že urychleně dokončí práce na zlepšení softwaru ovládání této verze svého nejprodávanějšího stroje.

K aerolinkám Číny, Indonésie či Etiopie se během posledních hodin přidaly mimo jiné letecké společnosti Gol z Brazílie, Aeroméxico, Aerolinias Argentinas, singapurská SilkAir či indická Jet Airways. Všechny společnosti oznámily, že z bezpečnostních důvodů nebudou zmíněné stroje dočasně používat.

Vietnam nebude do vysvětlení příčin havárie udělovat tomuto leteounu licence.

Boeingy 737 MAX nesmí létat, rozhodla Etiopie a Čína po dvou haváriích

Po zaujetí podobně rázného postoje v USA vyzývají FAA někteří američtí zákonodárci. Úřad však stroje označil za „vhodné pro letecký provoz” a vyzval jejich výrobce k urychlenému dokončení změn řídícího systému.

Video

Expirované video

Záchranáři prohledávají trosky zříceného etiopského letadla a odnášejí oběti (zdroj: Reuters)

Společnost v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí „vylepšení softwaru letové kontroly”, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější”. Změny by podle firmy měly být připraveny do provozu v nejbližších týdnech.

Akcie Boeingu po havárii jeho letadla ztrácely 11 procent

Obavy okolo zmíněného boeingu se začaly šířit po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který spadl na cestě z etiopské metropole Adis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a vydávalo zvláštní zvuky.

V říjnu se tentýž model boeingu zřítil krátce po startu v Jakartě, kde zemřelo všech 189 lidí na palubě. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny havárií, nelze je dávat do souvislosti. Pátrací týmy v Etiopii objevily v pondělí obě černé skříňky, které budou prozkoumány.