Emirates, které provozují 109 z 234 vyrobených letounů A380, jsou údajně nespokojené se spotřebou motorů Rolls Royce Trent 900, která překračuje slíbené hodnoty, a údajně by raději nakoupily menší stroje Airbus A350.

Airbus minulý týden přiznal, že s Emirates vyjednává. Podrobnosti nesdělil.

Osud superjumba tak znovu visí na vlásku. Přitom loňská objednávka dvaceti A380 s opcí na dalších šestnáct kusů, které měly být dodávány od příštího roku, byla označována za spásnou. Dávala naději, že se výroba udrží do hloubi dvacátých let.

Letoun A380 v Praze

Letoun A380 v Praze

FOTO: Novinky

Airbus předpokládal, že zájem o velkoletadlo v době nárůstu počtu cestujících poroste, protože kapacita letišť je omezená. Tento předpoklad se ale nenaplňuje, takže znovu hrozí zavření výrobní linky, kde pracuje 3000 lidí. Emirates podle serveru Yahoo Finance čelí v první půlce fiskálního roku propadu zisku o 86 % na 62 milionů dolarů.

Žíznivější a dražší

Superjumba pro 530 cestujících jsou drahá, stojí více než 440 milionů dolarů, zatímco menší Boeing 787 Dreamliner s více než poloviční kapacitou cestujících vyjde na polovinu. Boeing navíc plánuje výrobu nové verze velkokapacitních dvoumotorových strojů 777X až pro 400 cestujících, které už budou představovat ve verzi 9 reálnou konkurenci pro A380. Emirates si už objednaly 150 kusů.

Airbus proto vyvíjí nové verze strojů A350. Analýzy totiž prokázaly, že provoz dvoumotorových strojů je levnější. Dreamlinery u Norwegian Air Shuttle přepraví skoro 40 cestujících na litr a kilometr (pro přepravu jednoho cestujícího na sto kilometrů se spálí 2,7 litru leteckého petroleje) a u All Nippon Airlines a Hainan Airlines je to 36 pasažérů.

Proti tomu společnost Qantas, využívající žíznivější čtyřmotorové stroje A380 a Boeing 747, přepraví jen 22 cestujících na litr a kilometr, přičemž celkový průměr je 31, uvedl server Flight Global.

Proto také aerolinky Qantas odstoupily od objednávky dalších osmi A380 a svoje Boeingy 747 nahrazují menšími dreamlinery, které nasazují i Korean Air na spoje ze Soulu do Kalifornie. Podle ředitele společnosti Qatar Airways Akbara al-Bákira, která provozuje deset A380, je na vině špatná koncepce. Letoun je podle něj příliš těžký a nemá adekvátní nosnou plochu, ačkoliv rozpětí křídel činí úctyhodných 79,75 metru. Větší být nemohlo vzhledem k dispozicím letišť.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Interiér Airbusu. Zdroj: Novinky.cz

Jak uvedl Dan Rutheford z mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT): „Novější dvoumotorová širokotrupá letadla nabízejí nosnost a dolet, jaké jsou potřeba pro transpacifické lety, při mnohem nižší spotřebě.“ A právě na dlouhých letech přes Tichý oceán a letech z velkých evropských a blízkovýchodních letišť do Asie a Austrálie jsou Airbusy A380 využívány nejvíce.

Airbusu tak sázka na superjumbo nevyšla, a to ani když se zaměřil na velké letecké přístavy, kam se musí pasažéři z dalších míst dopravit. Ukázalo se, že cestující dávají přednost přímým letům do cílových destinací před lety s přestupy, a tak A380 nebývají vždy plně obsazené.

Nedaří se ani Boeingu s jeho novou verzí jumbo jetu 747-8. Jeho výrobě ale uzavření nehrozí, neboť se daří prodávat jeho nákladní verzi. Ta však u dvoupatrového Airbusu A380 neexistuje.

Co je Airbus A380
A380 je dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý dopravní letoun vyráběný evropskou společností Airbus SE. S rozpětím 79,75 m a délkou 72,72 m je největším dopravním letadlem světa, větší je jen nákladní Antonov An-225 Mrija. Hydroplán Hughes H-4 Hercules měl skoro o 18 metrů větší rozpětí a Boeing 747-8 je delší o 3,6 metru. A380 přepraví podle konfigurace 450 až 575 cestujících, maximálně pak 853.
Max. rychlost: 945 km/h
Dostup: 13 100 metrů
Dolet: 15 200
Vzletová hmot.: 560 000 kg
Prázdná váha: 277 000 kg
Počet cestujících: 450 až 853
Rozpětí: 79,75 m
Zdroj: Wikipedie