Podle vyjádření ředitele Inter IKEA Group, která má na starosti koncept IKEA, Torbjörna Lööfa pro list Financial Times zákazník po uplynutí pronájmu nábytek vrátí a může si půjčit jiný. „Místo abychom ho vyhodili, nábytek zrenovujeme a můžeme prodat. Tím prodloužíme jeho životnost,” řekl Lööf.

Světová nábytkářská jednička, jejíž jméno je spjaté se samoobslužnými obchody na okraji měst, se nyní nachází uprostřed transformace svého podnikatelského modelu. Investuje do elektronického obchodu, služeb a dostupnějších obchodů v městských centrech. Jeden z nich otevřela loni v září i na pražském Václavském náměstí.

IKEA hledá cesty, jak prodloužit životnost výrobků a přispět ke zlepšení životního prostředí. Vedle pronájmu firma rovněž zvažuje prodej náhradních dílů, jako jsou šrouby nebo panty. S cílem usnadnit recyklaci používaných materiálů také mění navrhování pohovek tak, aby materiály, jako jsou dřevo, kov, pěny nebo textil, šly snadno oddělit.

Provozní zisk řetězce IKEA se v uplynulém finančním roce 2017/18 (do konce srpna) snížil o 26 procent na 2,25 miliardy eur (58,3 miliardy Kč).