Pozici evropské jedničky si v listopadu udržela skupina Volkswagen s tržním podílem 23,7 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 10,9 procenta na 265 814 vozů. Prodej samotné Škodovky nicméně stoupl o 1,1 procenta.

Prodej automobilů v EU klesá od zavedení nových emisních testů v září, které souviselo naopak s prudkým růstem prodeje v letních měsících. V srpnu, tedy před zavedením testů, prodej aut stoupl až o 31,2 procenta. V listopadu byl prodej nižší na všech pěti největších trzích EU.

Analytik ČSOB Petr Dufek připomněl, že nasycení automobilového trhu může mít dopad i na domácí ekonomiku. „Úspěch české ekonomiky je v posledních letech spojený s automobilovým průmyslem, který přímo sám o sobě vytváří okolo šesti procent přidané hodnoty celé ekonomiky,” uvedl.

Chmurné vyhlídky

„Jeho nepřímý vliv skrze dodavatele je samozřejmě daleko větší, a tak jakýkoliv výkyv v produkci nebo v poptávce se přímo odrazí i na výkonu celého hospodářství. Své by o tom mohlo vyprávět Německo, kde má výroba aut o něco slabší pozici a přesto s výsledky HDP automobilový průmysl dokázal ve třetím čtvrtletí zamíchat,” doplnil. Německo vůbec poprvé za tři roky zaznamenalo meziroční pokles HDP.

„V rychlosti se dá říct, že útlum posledních měsíců nejde jen na vrub boje za lepší životní prostředí, ale stále více začíná být patrné nasycení trhu. Nakonec, co jiného asi po šestiletém takřka permanentním růstu čekat,” poznamenal Dufek.

Podle něj jde jen o to, jak moc se trh nabažil nových vozů. „O to více budou zajímavé prosincové statistiky, které přijdou na řadu v lednu,” dodal analytik.