Sto sedmnáct let starý most uložený na dvou vysokých kamenných pilířích se klene více než čtyřicet metrů nad hladinou nádrže. Kovová konstrukce složená ze tří segmentů je v havarijním stavu a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozhodla o její výměně. Ta se bude provádět po jednotlivých polích.

Ve čtvrtek došlo po týdnech příprav na první 57 metrů dlouhou část při pravém břehu přehrady.

Náklon konstrukce ve 14 hodin

Náklon konstrukce ve 14 hodin

FOTO: Ivan Blažek, Právo

Unikátnost celé akce spočívá v tom, že nový modře natřený díl je pevně připevněný ke starému, před zahájením prací leží „břichem vzhůru“. Během výměny se čtyřsettunová kovová „siamská dvojčata“ otočí kolem své podélné osy pomocí hydraulicky poháněného speciálního krokovací zařízení.

Tak bude vypadat zrekonstruovaný most s novou lávku po boku.

Tak bude vypadat zrekonstruovaný most s novou lávkou po boku.

FOTO: Vizualizace SŽDC

„Jeden krok odpovídá zhruba dvěma stupňům a trvá kolem deseti minut,“ řekl Právu Petr Žákovec, mostař SŽDC. „Večer bychom mohli být hotovi,“ dodal.

V tu dobu bude spřažená konstrukce otočená o 180 stupňů. Její nová část se tak dostane do správné polohy, kde se ukotví, starý segment, který se ocitl nahoře, se poté opět oddělí, vysune, rozřeže a po železnici odveze do šrotu. Stejným způsobem se budou měnit i další dvě části mostu.

„K výměně dalšího pole se dostaneme zhruba za měsíc. Předpokládáme, že se podaří tyto práce dokončit v únoru,“ uvedl Žákovec.

Tak byla konstrukce nakloněná před dvanáctou hodinou.

Tak byla konstrukce nakloněná před dvanáctou hodinou.

FOTO: Ivan Blažek , Právo

„V České republice, a domnívám se, že i ve světě, jde o unikátní akci, v takovém rozsahu se asi nikde neprováděla,“ upozornil Žákovec. Původně se počítalo s obvyklejší metodou, tedy s rozřezáním konstrukce na místě a s jejím spouštěním dolů do přehrady.

„To však mělo řadu úskalí, kvůli nedostatku vody v přehradě by ani nešla využít,“ doplnil Žákovec.

Rekonstrukce, která vyjde SŽDC na zhruba sto milionů korun, se týká i obou vysokých pilířů. Ty však stačí jen opravit, větší část sanačních prací je už hotová, zbývá jejich nejspodnější část, kvůli níž bylo nutné upustit přehradu.

Lokálka nejezdí

Kvůli generálce viaduktu je už od 23. července uzavřená trať oblíbené lokálky z Pňovan do Konstantinových Lázní a Bezdružic. Vlaky nahradily náhradní autobusy, výluka zřejmě potrvá až do konce února.

Součástí zmodernizovaného mostu bude lávka pro pěší, která zde doposud chyběla, lidé tak přes zákaz občas riskovali chůzi po kolejích. Poněkud adrenalinová konstrukce bude zavěšená vedle viaduktu, potřebných deset milionů zaplatí krajský úřad.

„Vznikne tím jedno z nejatraktivnějších míst pro turisty v Plzeňském kraji,“ řekl Právu už dříve plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD).