„Dnes v podvečerních hodinách nás specializovaná firma oficiálně informovala o výsledcích, které přinesla poslední diagnostika tohoto mostu. Aktuální měření ukazují, že čtvrté pole mostu, tedy to, pod kterým projíždí tramvaje a chodí chodci, je v havarijním stavu a preventivně kvůli bezpečnosti je nezbytné okamžitě uzavřít provoz na mostě i pod ním,” uvedl náměstek ředitele TSK Matěj Fichtner.

„Za posledních 25 dní měření se stav mostu začal velmi rychle zhoršovat a praskliny v jeho konstrukci, které důkladně už řadu měsíců monitorujeme, se začaly rychle a nebezpečně zvětšovat,“ dodal.

Firma Pontex, která diagnostiku prováděla, navíc v prohlášení uvedla, že není možné určit spolehlivost mostu. „Nejsme schopni prokázat spolehlivost mostu, protože bylo zjištěno, že skutečné provedení mostu se liší od projektové dokumentace, kterou máme k dispozici,” sdělila společnost.

Dolínek: TSK postupuje správně

Končící pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nechce situaci komentovat. „Je to věc Technické správy komunikací, která postupuje správně,“ omezil se na stručné konstatování na dotaz Práva. „V poslední době se nastavily mechanismy odhalování případných možných vad na mostních objektech,“ dodal Dolínek. Připustil, že největší komplikací přinese uzavření části mostu tramvajové dopravě.

Silniční most X 022 v Bubenské ulici je severním předmostím Hlávkova mostu, jezdí po něm auta z centra směrem k Výstavišti. Postaveno bylo v roce 1983.

Uzavírka zasáhne zejména provoz tramvají, které nebudou smět vjet na stanici metra Vltavská. Úseky Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Tussarova/Dělnická a Těšnov – Vltavská tak zůstanou zcela bez tramvajového spojení.

Odklony tramvajových linek:
Linky 1 a 25 jedou odklonem ze Strossmayerova náměstí přes Výstaviště Holešovice, Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí na Maniny a dále po své pravidelné trase směrem na Palmovku.
Linka číslo 14 pojede od Bílé labutě přes Florenc a Karlínské náměstí na Palmovku a dále po své trase do Vysočan.
Linka číslo 12 pojede ze Strossmayerova náměstí odklonem přes Výstaviště Holešovice, Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí na Maniny a dále na Palmovku.
Spojení k holešovické tržnici zajistí přívoz P7 mezi Karlínem a Holešovicemi.

Pro automobilovou dopravu bude most uzavřen ve směru k Výstavišti, opačný směr zůstává v provozu. Řidiči mají podle TSK dvě možnosti, jak uzavřený úsek objet. Z Hlávkova mostu mohou sjet na nábřeží Kapitána Jaroše a pokračovat Argentinskou do Holešovic. Hlavní objízdná trasa do Veletržní ulice povede přes nábřeží Kapitána Jaroše a ulici Dukelských hrdinů.

Mapa objízdných tras v době uzavírky mostu v Bubenské ulici

Mapa objízdných tras v době uzavírky mostu v Bubenské ulici

FOTO: Technická správa komunikací

Také chodci, kteří vystoupí na Vltavské z metra, musí použít náhradní trasu, která vede od prostoru před výstupem ze stanice směrem k Bubenské ulici, kde mohou přejít na přechodu Heřmanovy ulice. Standardní průchod pod mostem podél tramvajové trati bude rovněž uzavřen.

Havarijní stav

„Na podepření mostu jsme začali pracovat okamžitě, nejpozději zítra budeme znát dodavatele, který most podepře, a budeme se snažit, aby se nejpozději do týdne mohly na Vltavskou vrátit tramvaje i pěší,“ řekl v úterý odpoledne generální ředitel TSK Petr Smolka.

Do doby, než se konstrukci mostu podaří spolehlivě podepřít, se nesmí nikdo pohybovat po mostě ani pod ním.

Hlavní město se potýká hned s několika problémovými mosty. Vloni v prosinci se zřítila lávka v Troji, v nevyhovujícím stavu je také Libeňský most, u kterého se vedou debaty, zda má vůbec cenu jej rekonstruovat. Opravu potřebuje i Hlávkův most.

Problémy pražských mostů
- Nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu letos v lednu uzavřen pro automobily a městskou hromadnou dopravu. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela začátkem března po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli.
- Na Libeňském mostě je ale nyní výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají, nesmějí na něj navíc automobily těžší než šest tun. Stále také není vyřešena jeho budoucnost. Podle představ končícího vedení hlavního města měl být most, který si řada odborníků cení pro jeho architektonické kvality, zbořen a na jeho místě se měl postavit nový. Zástupci stran, které po nedávných volbách vyjednávají v Praze o koalici, ale prosazují rekonstrukci mostu.
- Výrazně narušená je také konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede kromě tramvajové trati také severojižní magistrála od Holešovic směrem do centra Prahy. Jeho hlavním problémem je, že do mostu zatéká a následně odpadávají kusy betonu. V současnosti proto stavbu podrobně zkoumají odborníci, kteří by měli rozhodnout o dalším postupu. Variant je několik - od té, kdy by vznikla nová prostřední mostovka a byl opraven zbytek mostu, až po kompletní rekonstrukci.
- Ve špatném stavu je také Palackého most mezi Smíchovem a Novým Městem. Už v roce 2013 kontrola TSK odhalila výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky kvůli nefunkčnímu hydroizolačnímu systému. Most navíc před pěti lety krátce před vypracováním zprávy poškodily povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. TSK proto u mostu navrhla provést celkovou rekonstrukci.
 Zdroj: ČTK