„Vraceli jsme se s rodinou z víkendového pobytu v Beskydech. Zatímco v pátek nám cesta z Prahy trvala pět hodin, v neděli se z ní stalo osmihodinové martyrium na D1. Vyrazili jsme před desátou hodinou. Navigace nám oznamovala, že do Prahy dorazíme po čtrnácté hodině. Jenomže během cesty se situace začala měnit a postupně nabíhalo zpoždění,“ posteskla si Právu Radka K.

Nejhorší situace byla v neděli na Vysočině, kde se na D1 modernizuje úsek Velký Beranov–Jihlava (119. až 112. km). Kolona zde byla až devítikilometrová. Poslední šancí, jak se tomu vyhnout, bylo sjet z D1 na 134. kilometru a inkriminovaný úsek objet po staré jihlavské silnici. Kdo tak neučinil, ztrácel až dvě hodiny nervy i čas v zácpě.

I za Jihlavou se ovšem nakupilo několik uzavírek. A u Říčan zase řidiče nejméně na půl hodiny zdržovala velká oprava vozovky mezi šestnáctým až dvanáctým kilometrem D1. Kolona se tvořila už několik kilometrů před tímto úsekem, který se bude opravovat až do konce srpna.

Termíny oprav jsou velmi napjaté a dodavatelé je koncentrují právě do letních měsícůJan Rýdl, mluvčí ŘSD

„My jsme se u Říčan ocitli v neděli v této koloně také. Měli jsme v autě mimino. Jeho máma, bratrova přítelkyně, z toho byla nervově nadranc,“ řekla Právu Kateřina P.

Na D1 se současně modernizuje pět úseků a probíhají i další opravy. Pro první prázdninový týden rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravy podstatně omezit, aby se zachovala průjezdnost nejen této dálnice, ale i dalších komunikací.

Na otázku Práva, zda se po nedělní kalamitní situaci nepočítá s podobným opatřením i pro další prázdninové víkendy, však mluvčí ŘSD Jan Rýdl odpověděl: „Omezit to už nelze, protože termíny oprav jsou velmi napjaté a dodavatelé je koncentrují právě do letních měsíců.“

Situaci v uzavírkách navíc komplikují nehody. „K jedné takové došlo v neděli dopoledne právě u Jihlavy, kde se srazila dvě osobní auta. Vytvořila se zde kvůli tomu dlouhá kolona, která pak přetrvávala až do pozdního odpoledne,“ vysvětluje Rýdl.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Petr Horník, Právo

Žádná mimořádná opatření nechystá pro D1 ani ministerstvo dopravy. „My ji teď intenzivně opravujeme. Dálnice má deset let po své životnosti, tak se nelze divit tomu, že musí být modernizována. A když se modernizuje, jsou tam zákonitě problémy. Já se však všem řidičům, kteří tam musí trpět, omlouvám,“ prohlásil v ČT ministr dopravy Dan Ťok.

Ředitelství silnic a dálnic se dopravu na D1 snaží zklidnit alespoň úsekovým měřením rychlosti projíždějících vozidel. V současné době jsou kamery umístěny na modernizovaných úsecích Ostředek–Šternov (34. až 41. km), Hořice–Koberovice (75. až 81. km) a Velké Meziříčí–Lhotka (146. až 153. km). Řidiči, kteří zde výrazněji překročí osmdesátikilometrový rychlostní limit, se tak nevyhnou pokutě.

Zpoždění občas nabírá i vlak

Možností, jak se anabázi na D1 vyhnout, je využít pro cestování mezi Prahou a Brnem vlakové spojení. Ani to ale nemusí být bez problémů, jak se Právu svěřil Jan M. Ten na víkend pravidelně jezdí z Prahy do Brna a v neděli se vrací. Kvůli stavebním pracím na D1 se ale nyní v létě rozhodl pro cestování vlakem.

„Na dálnici bývá pravidelně nemalé zpoždění, ani vlaky ale občas nejezdí zcela načas. U Ústí nad Orlicí je výluka, tam vlak nabírá minimálně deset minut zpoždění. Výluky jsou také na druhé vlakové trase z Brna do Prahy přes Havlíčkův Brod,“ podotkl.