Hlavní obsah

Harley-Davidson se chystá na nová evropská cla, může zdražovat

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje opatření na zavádění evropských cel, které v odvetě za ta americká na dovoz hliníku a oceli připravuje EU. Zvýšení nákladů na výrobu i dovoz motocyklů do Evropy se podle společnosti mohou promítnout i do cen strojů, řekl výkonný ředitel Harley-Davidson pro strategické trhy střední a východní Evropy Martin Heřmanský.

Foto: Staff, Reuters

Motocykly Harley-Davidson vystavené v ústředí firmy v Milwaukee v americkém státě Wisconsin

Článek

Zda se zvýšené náklady dotknou pouze koncových zákazníků, nebo je společnost rozloží mezi více zdrojů, zatím výrobce neuvedl.

Evropská komise počítá se zavedením cel ve výši 25 procent na zboží v celkové hodnotě 2,8 miliardy eur (téměř 72 miliard korun) za rok. Návrh komise by se měl týkat mimo jiné i dovozu motocyklů, oblečení nebo bourbonu. Cla by měla začít platit od 1. července. [celá zpráva]

„Pokud budou odvetné tarify uplatněny, tak to může mít dopad jak na ceny našich výrobků, tak i na naše prodeje, profitabilitu a profitabilitu dealerů,” řekl Heřmanský. Společnost podle něj současnou situaci analyzuje a vyhodnocuje několik možností, jak bude dál postupovat. Podrobně ale kroky komentovat nechtěl.

Výjimku pro EU neprodloužili

Unijní opatření vůči USA jsou naplánovaná tak, aby zhruba pokryla škody, které Evropské unii americkým krokem vzniknou. Americká cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent vstoupila v platnost 23. března. EU z nich měla výjimku, ta ale k 1. červnu vypršela.

Vedení Harley-Davidson v dubnu ve Spojených státech uvedlo, že americkou vládou zavedená cla na hliník a ocel letos firmě zvýší náklady o 15 milionů dolarů (332 miliónů Kč) na celkem 20 miliónů dolarů. Kromě cel se Harley-Davidson potýká i s rostoucími cenami surovin.

Legendární americká motorkářská značka Harley-Davidson loni prodala v České republice rekordních více než 500 motorek, což je podle firmy nejvyšší číslo od uvedení značky na český a československý trh v roce 1924. V červenci značka uspořádá v Praze oslavy 115 let od založení firmy. Na pražské Výstaviště v Holešovicích by se mělo sjet více než 60 tisíc motorkářů a dalších nadšenců slavné americké značky.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám