SZPI případ označila jako systematické falšování mimořádného rozsahu. Pět druhů masových konzerv z Polska nabízel v letákové akci Penny Market v březnu, u všech laboratorní testy odhalily výrazně nižší podíl obsahu masa, než sliboval obal.

Například u výrobku Sýpka šlechtická, maso ve vlastní šťávě, v balení po 300 gramech byl uveden obsah masa 89 procent, laboratorním rozborem byl u kontrolované šarže zjištěn obsah masa 69,3 procenta.

U výrobku Sýpka šlechtická, maso šlechtické se šunkou, obal sliboval 86 procent masa, skutečný obsah byl 68,7 procenta. V podobném rozsahu byl rozdíl u dalších tří konzerv.

Leták Penny Market

Leták Penny Marketu.

FOTO: SZPI

„SZPI považuje za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen díky zfalšování obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny a tyto výrobky jsou následně ve velkých objemech nabízeny v rámci tzv. letákových a slevových akcí,“ řekl ředitel SZPI Martin Klanica.

„Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce ukazuje, že nejde o náhodu a některé subjekty povýšily falšování na nástroj konkurenčního boje,“ dodal.

Potravinářská inspekce prodejci uložila přechodné opatření, aby veškeré další šarže těchto konzerv před uvedením na trh nechal na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři a nemohlo tak docházet ke klamání spotřebitele. SZPI zahájí s kontrolovaným subjektem správní řízení o uložení pokuty.

Penny Market v reakci uvedl, že uvedené zboží okamžitě stáhl z prodeje. „Jednalo se o jednorázový akční artikl, který není v našem stálém sortimentu. Dle šetření inspekce dodavatel nedodržel obchodní podmínky. Do vyřešení situace jsme proto s dodavatelem přerušili spolupráci. Pokud si u nás zákazník toto zboží zakoupil, může ho samozřejmě v kterékoliv z našich prodejen vrátit,“ řekla za Penny Market Zlata Ulrichová.