Hlavní obsah

V Ostravě budou jezdit nové nízkopodlažní tramvaje

Právo, Pavel Karban

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve druhé polovině dubna má dorazit do moravskoslezské metropole první ze 40 nových nízkopodlažních tramvají Tango od švýcarské firmy Stadler. Od května bude „nOVA“, jak se ostravský typ tramvaje jmenuje, jezdit po městě prázdná. V červnu by už měla svézt první cestující.

Nová tramvaj pro OstravuVideo: Pavel Karban, Právo

 
Článek

Cena jednoho vozidla má být 27,2 miliónu korun, prvních 26 tramvají dostane Dopravní podnik Ostrava (DPO) letos, zbytek do června 2019.

„První tramvaje převezmeme oficiálně v průběhu srpna, cestující i veřejnost se ale s prvními vozy setkají v ulicích už dříve, protože dodavatel je bude testovat. To znamená, že tramvaj se objeví v ulicích poprvé zhruba v květnu, a pravděpodobně od června, v rámci zkušebního provozu, se s ní lidé i svezou,“ nastínil technický ředitel DPO Martin Chovanec s tím, že jde o první zahraniční tramvaj v ČR.

Připojil, že nová vozidla budou mimo jiné pohodlnější a díky mazacímu zařízení okolků uvnitř i vně tišší.

Foto: Pavel Karban, Právo

Tramvaj Tango nOVA od firmy Stadler

Výrobce začne tramvaj testovat v provozu v květnu. „Proběhnou testy k ověření technických parametrů vozidla a provozní zkouška bez cestujících, bez cestujících se zátěží, to by mělo být asi 20 tisíc kilometrů, a pak provozní zkouška s cestujícími,“ vysvětlil Bohumír Kráčmar, výkonný ředitel pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler.

Dvoučlánková tramvaj nOVA je dlouhá 24,9, široká 2,5 a vysoká 3,6 metru. Pojme až 188 cestujících, z nichž 61 sedících. Vůz má čtyři dvoukřídlé dveře a rampu pro invalidní vozíky, jeho maximální rychlost je 80 kilometrů za hodinu. Každá tramvaj bude plně klimatizovaná a bude vybavena asi deseti USB zásuvkami.

Foto: Pavel Karban, Právo

Přední část tramvaje Tango nOVA

Tramvaje Tango NF2/nOVA vyrábí závod Stadler v polském městě Siedlce. Na výrobě se však podílí i závody Stadleru v běloruském Minsku či španělské Valencii. Podíl českých firem na projektu je téměř 40 procent.

Podle Kráčmara nová ostravská tramvaj vychází z osvědčených typů tramvají Tango dodaných do švýcarské Basileje a dánského Aarhusu. Novinkou jsou bezpečnostní opatření ukryta v přední části vozu, kde je deformační bezpečnostní zóna složená ze tří pásem. Díky neobvyklému „nosu“ dojde navíc při střetu s chodcem k odhození chodce na stranu.

DPO má asi 260 tramvají, po dodávce 40 nových část stávajícího vozového parku vyřadí. Už nyní hledá výrobce pro dalších 40 vysokokapacitních vozů.

Reklama

Výběr článků

Načítám