Hlavní obsah

Ťok se chytl možných úspor při výběru mýta. Začněme šetřit hned, vybídl Kapsch

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) vyzval vedení rakouské firmy Kapsch k jednání o úsporách při provozování současného systému mýta. Za rok a půl vidí možnou úsporu 750 miliónů, dohodu by si přál do Velikonoc. Ťok to řekl na pondělním tiskovém briefingu. Kapsch je ale ochoten jednat o úsporách jen v rámci nového tendru na mýtné po roce 2019.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Kamión projíždí pod jednou z mýtných bran instalovaných na části Pražského okruhu.

Článek

„Pokud Kapsch říká, že je možné provoz zlevnit, tak chápu, že je to možné i za současného provozu, a ne až někdy v budoucnu,“ řekl Ťok.

Odkázal se přitom na tiskovou konferenci Kapsche z minulého týdne, kde firma mluvila o možnosti snížení nákladů na provoz nyní používaného systému mýtných bran pod miliardu korun ročně. Provozní náklady by tak klesly zhruba o půl miliardy ročně, nyní stát platí podle dohody z roku 2016 1,5 miliardy.

Kapsch možné zlevnění zdůvodnil změnou podmínek v novém tendru, když by například nedostával bonus za dobrý výběr mýta nebo by mohl mýtné jednotky distribuovat na méně místech. Právě distribuční místa nyní ministr zmínil jako bod k jednání o možných úsporách.

„Do konce provozování máme ještě rok a půl, mohli bychom ušetřit 750 miliónů,“ odhadl Ťok s tím, že dohodu by měl nejraději do Velikonoc.

Najednou to má jít rychle? diví se Kapsch

„Kapsch je připraven jednat s ministerstvem dopravy o provozování mýta od 1. ledna 2020 za deklarovaných 8,6 procenta ročně. Vzhledem k tomu, že pan ministr oceňuje možné úspory provozu stávajícího systému, daňoví poplatníci jistě ocení možnost provozovat jej za takto výhodných podmínek i po roce 2019 – ať už bude provozovatelem stát, firma Kapsch, nebo jiná společnost, vzešlá z tendru na provoz stávajícího mýtného systému,“ řekl Novinkám ředitel Kapsche Karel Feix.

Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je podle něj potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit. Při vyjednávání dodatků k mýtným smlouvám v roce 2016 nebylo ale podle právního názoru ministerstva dopravy možno měnit technické podmínky tendru z roku 2005, uvedl.

„Udivuje nás paradox – ministerstvo dopravy údajně nestíhá vypsat tendr na provozování stávajícího mýtného systému, když mu zbývá 21 měsíců, ale deklaruje připravenost do letošních Velikonoc projednat zásadní změny stávajícího kontraktu a s tím spojených technických podmínek minulého tendru,“ glosoval Feix.

Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili vedle Kapsche slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám