Nad halou navíc vede pražská magistrála. A pokud se ukáže, že je nutné omezit její provoz, bude to pro Prahu velká komplikace.

Problémy se zatékáním vody a poškozením izolace stropu odhalily sondy, které SŽDC nechala provést pod magistrálou i nedalekým parkovištěm. Správa železnic, která nádraží převzala v polovině loňského roku spolu s dalšími nádražími od Českých drah, v současnosti provádí rozsáhlejší kontroly poškození. „Bez nich nelze stanovit postup oprav a upřesnit i odhad, kolik peněz si rekonstrukce vyžádá,” dodal Ptačinský.

Bývalý nájemce pražského nádraží Grandi Stazioni se kvůli loňskému ukončení spolupráce se správou železnic soudí. Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit.

Fantova kavárna na pražském Hlavním nádraží

Fantova kavárna na pražském hlavním nádraží.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

První ze čtyř sporů o určení vlastnictví historické Fantovy budovy hlavního nádraží Grandi Stazioni u prvoinstančního soudu prohrála. Firma v žalobě zpochybňovala převod nádraží a chtěla, aby soud určil, že nádraží pořád patří Českým drahám nebo státu, za který SŽDC vykonává správu objektu. Rozhodnutí soudu zatím není pravomocné.

Na opravu čeká Fantova budova

Další ze sporů se týká vlastnictví odbavovací haly. Třetí žaloba se týká výplaty více než 770 miliónů korun jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží. Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 miliónů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 miliónů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.

Video

Fantova kavárna na Hlavním nádraží je celá v novém

V úterý správa železnic slavnostně otevřela zrekonstruované historické zastřešení kolejiště. Šlo o stavbu za zhruba 600 miliónů korun. Další významné části rekonstrukce tohoto největšího pražského nádraží budou následovat. Zbývá ještě opravit boční trakty Fantovy budovy a modernizovat kolejiště ve směru k vinohradským tunelům. Koncem srpna SŽDC hodnotu dalších oprav tohoto nádraží odhadla na téměř miliardu korun.