Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od září. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Část provozovatelů už dříve oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením. [celá zpráva]

Reklamní zařízení však podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Billboardy kolem českých dálnic zaplnily české státní vlajky.

Billboardy kolem českých dálnic zaplnily české státní vlajky.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25 tisíc reklamních poutačů.

ŘSD v září vypsalo výběrové řízení na firmy, které budou zakrývat nelegální billboardy v ochranném pásmu dálnice D1. Soutěž je rozdělená na tři části, celkem silničáři za zakrytí poutačů nabízejí zhruba 3,7 miliónu korun. Po zakrytí budou silničáři zařízení odstraňovat a náklady vymáhat po jejich majitelích.