Hlavní obsah

Dálnice zaplavily české vlajky na billboardech

Novinky, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Billboardy kolem českých dálnic zaplnily české státní vlajky. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), který sdružuje více než dvě třetiny majitelů těchto reklamních ploch, chce upozornit na „nesmyslnost zákonné úpravy, která nově zakazuje umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky”.

BEZ KOMENTÁŘE: České vlajky místo reklam na billboardechVideo: Novinky

 
Článek

„Jedná se o velice chytrý marketingový tah, jelikož zakrýt státní symbol nemůžete a jen tak odstranit také ne. O umístění těchto ploch bude s největší pravděpodobností muset rozhodnout soud,” sdělil Novinkám tiskový mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

S touto interpretací nesouhlasí Jakub Backa z advokátní kanceláře Lechovský & Backa. „Teorie, že státní orgán nesmí odstranit billboard, na kterém je obrázek vlajky, podle mého názoru nemá oporu v českém právním řádu,” sdělil Novinkám.

Foto: Novinky

Billboardy kolem českých dálnic zaplnily české státní vlajky.

„Ad absurdum by pak podle této teorie bylo možné zabránit odstranění jakékoli černé stavby tím, že by na ni majitel namaloval státní vlajku,” dodal Backa.

Na dotaz Novinek pak uvedl, že se pravděpodobně nejedná o zneužití státního symbolu. „Myslím si, že to ani není vlajka, když jde jen o její vyobrazení,” řekl Novinkám. „Kdybychom ale řekli, že to státní vlajka je, ani tak nic neporušují, protože státní vlajku mohou soukromé subjekty vhodným a důstojným způsobem používat, což zřejmě splňují,” uzavřel advokát.

Ministerstvo dopravy už odpoledne upozornilo, že pokud majitelé poutače dle zákona neodstraní, vyzve je, aby tak učinili. „Případně následně reklamu zakryjeme a pak je na náklady majitele dáme pryč. Odstraňování reklamních poutačů může trvat řádově měsíce, než zmizí úplně poslední,“ dodal ministr Dan Ťok.

Snahy majitelů billboardů na poslední chvíli zvrátit znění zákona považuje Ťok za úsměvné. „Když respektují symboly, měly by respektovat i zákon. My se jím rozhodně řídit budeme,” uvedl v tiskové zprávě.

Foto: Novinky

Billboardy kolem českých dálnic zaplnily české státní vlajky.

SPVR: Jde o vyvlastnění bez veřejného zájmu

SPVR zákon o zákazu billboardů v okolí dálnic a silnic I. třídy přirovnává k vyvlastnění. „Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,” uvedl prezident SPVR Marek Pavlas.

Vyvlastnění soukromého majetku připouští ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu, píše SPVR. „Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl,” dodal Pavlas.

Podle svazu jsou problémem reklamy u dálnic především nelegální stavby a různé nosiče, které nikdy neměly vzniknout. „Tyto stavby navíc nejsou vybaveny povinnými bezpečnostními prvky. Stát mohl a měl důsledně trvat na odstraňování takto závadných ploch, nikdy to ale účinně nedělal,” uzavřel svaz.

Senátoři podali ústavní stížnost

Zákaz reklamních poutačů v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. třídy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Ta kvůli obavě z možných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechala pětileté období, po které mohly u českých silnic billboardy zůstat. [celá zpráva]

Skupina sedmnácti senátorů se kvůli zákazu billboardů v pondělí obrátila na Ústavní soud. Navrhuje zrušit tu část novely zákona o pozemních komunikacích, podle níž mají reklamní plochy do začátku září zmizet. Ťok načasování ústavní stížnosti označil za zarážející.

„Čtyři dny před tím, než termín vyprší, ohlásit ústavní stížnost mi připadá spíše jako poslední snaha zvrátit naplnění zákona. Proč stížnost nedali před třemi nebo pěti lety, když věděli, že je to protiústavní?” položil řečnickou otázku Ťok.

Anketa

Vítáte zákaz billboardů u dálnic?
Ano
96,2 %
Ne
3,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6476 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám