„Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu, jako když si cestující všechno zajišťuje a objednává sám,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se zabývá zajišťováním oprávněných kompenzací od leteckých společností pro své klienty.

KOMENTÁŘ DNE:
 Proč stát není jako firma - Nad problémem nápadu řízení státu jako firmy v podaní Andreje Babiše se zamýšlí Jiří Pehe. Čtěte zde >>
 Hurá máme právní stát! Bude líp! - Policejní žádost o vydání Andreje Babiše k trestnímu stíhání kvituje Alexander Tomský. Čtěte zde >>

Slušné peníze

Zvláště nyní v létě letecký provoz houstne, a přibývá tak i zpoždění letadel. To je pro cestující nepříjemné tím spíše, že průměrná délka pobytu Čechů v zahraničí se zkracuje. „Zatímco před deseti lety byl tento pobyt v průměru dva týdny, teď už je jen sedmidenní,“ sdělil Právu místopředseda pro vnější vztahy Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Klientům cestovek tedy záleží na každé hodině, kterou mohou v dané dovolenkové destinaci strávit.

Na kompenzaci za zpožděný let jim však podle nařízení Rady Evropy a europarlamentu vznikne nárok, jen když jejich letadlo přistane v cíli se zpožděním větším než tři hodiny a dojde k tomu vinou dopravce.

„Zároveň musí být dodržena podmínka, že se jedná o dopravce se sídlem v Evropské unii a alespoň jedno nástupní či výstupní místo cesty se nachází na území EU. U mimoevropských dopravců se pak musí jednat o let ve směru z Evropské unie, jinak nárok na kompenzaci nevzniká,“ vysvětluje Herynk.

Žádost podat svému dopravci

Za splnění těchto podmínek má podle evropského nařízení cestující při letu do 1500 kilometrů nárok na kompenzaci ve výši 250 eur (v přepočtu podle aktuálního kurzu 6520 Kč). Při letu od 1501 do 3500 kilometrů činí kompenzace 400 eur (10 440 Kč) a při ještě delším letu 600 eur (15 660 korun). Rozhodně tedy nejde o zanedbatelné částky.

Žádost o odškodnění musí cestující podat dopravci, s nímž letěl. Pokud dopravce neprokáže, že šlo o mimořádnou událost, kterou nezavinil, finanční kompenzace musí být při splnění zmíněných podmínek vyplacena. Že to letecké společnosti skutečně dodržují, potvrzuje mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková.

„Evropským nařízením se řídíme od té doby, co je v platnosti. Kompenzace za zpoždění poskytujeme našim pasažérům v souladu s legislativou,“ ujistila Právo Dufková.