Hlavní obsah

Vítkovice vyvíjejí plnicí stanici pro lokomotivu na vodík

Právo, Pavel Karban

Do vývoje plnicí stanice na vodík se pustila strojírenská skupina Vítkovice. Stanice by měla sloužit k plnění lokomotivy na vodíkový pohon, na jejímž vývoji se společnost spolu s několika firmami hlavně z moravskoslezského regionu také podílí. Do pilotního projektu chtějí Vítkovice investovat 30 až 40 miliónů korun, uvedl ředitel Vítkovic Libor Witassek.

Foto: Foto archiv PRÁVO - Pavel Karban

Před více než dvěma lety zprovoznily pro České dráhy lokomotivu (na snímku) jezdící na stlačený zemní plyn CNG. Podoba lokomotivy na vodík, na které se Vítkovice nyní podílejí, teprve vzniká.

Článek

„Připravujeme projekt ve spolupráci s českými firmami. Jedná se o první motorovou vlakovou jednotku na vodík, která se v tuto chvíli vyvíjí. Předpokládám, že v roce 2018 bude v provozu,“ poukázal Witassek s tím, že práce Vítkovic je plnička, kterou vyvíjejí a staví.

Podobnou plnicí stanici, avšak kvůli lokomotivě jezdící na CNG (stlačený zemní plyn) už firma v minulosti postavila. České dráhy ji zkraje roku 2015 nasadily na trať Opava - Hlučín. Vítkovice tehdy postavily nejen plnicí stanici na CNG v Opavě, ale přestavěly i původně dieselovou lokomotivu.

Do vývoje plnicí stanice je zapojeno několik firem ze skupiny Vítkovice Machinery Group. Podle předsedy představenstva se vývoj nejvíce dotýká společnosti Vítkovice Mechanika, práci na novince ale odvátí také Vítkovice IT Solutions, Vítkovice Milmet či Vítkovice Cylinders ze skupiny Cylinders Holding. Tu ovládá, stejně jako strojírenské Vítkovice, podnikatel Jan Světlík.

Zda budou lokomotivu pohánět vodíkové články, jež budou napájet elektromotor, nebo bude stroj vybaven přímým spalováním vodíku, není podle Witasska v tuto chvíli ještě jasné. Obě varianty jsou prý schůdné. Plnicí stanice i lokomotiva, která by na jedno naplnění vodíkem mohla ujet až 800 kilometrů, by mohly být zprovozněny už příští rok.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám