Ministerstvo obrany chce v letech 2018 až 2029 koupit 404 kusů bojových obrněných vozidel na podvozku 4x4 a v letech 2018 až 2024 koupit 81 kusů bojových obrněných vozidel na podvozku 8x8.

Gajdoš upozornil, že v minulosti se nákupy zaměřovaly především na vzdušné síly, ale nyní potřebuje obnovu a modernizaci i technika pozemních sil: „Pokládám (nákup) za jeden z nejdůležitějších v historii ozbrojených sil od roku 1993.”

Slovensko dosud využívá pásové obrněné transportéry BVP-1 a BVP-2 z výzbroje bývalé ČSLA.

O tom, jaký typ vozidel slovenská armáda nakoupí, zatím nebylo rozhodnuto. „Chceme v maximálně možné míře využít slovenský zbrojní průmysl,“ uvedl na tiskové konferenci ministr obrany Peter Gajdoš (Slovenská národní strana).

Vojenskému transportéru praskla pneumatika.

Vojenský transportér Aligator

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Podle zástupce náčelníka generálního štábu slovenské armády Pavla Macka společnosti na Slovensku vyrábějí bojové věže či munici. Loni zase slovenská společnost Kerametal představila novou generaci lehkého obrněného vozidla 4x4 Aligator Master II. Několik desítek předchozí verze už využívá.

Ve slovenském zbrojařském průmyslu se angažuje také skupina MSM Group, ve které většinový podíl drží průmyslový holding Czechoslovak Group českého podnikatele Jaroslava Strnada, uvedla ČTK. Slovensko už loni odmítlo polské transportéry Rosomak jako ekonomicky nevýhodné.

Zatím není jasné, zda Slovensko vypíše tendr, nebo se rozhodne například pro nákup prostřednictvím Evropské obranné agentury, agentury NATO nebo v rámci spolupráce s dalšími středoevropskými zeměmi.

Odhadovaná hodnota zakázky na nákup obrněných vozidel je o zhruba pětinu vyšší než roční rozpočet slovenského ministerstva obrany, který zatím činí 1,16 procenta HDP. Do roku 2020 by měl stoupnout na 1,6 procenta HDP