V řadě krajů odbory rozhodují o zapojení do stávky na poslední chvíli. Stávkovat by neměli řidiči linkových autobusů například ve středních Čechách, řekl v pondělí krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Je ale možné, že někteří řidiči se k protestu připojí symbolicky. „Jestli na sobě budou mít nějaké vesty vyjadřující podporu kolegům jinde, nevím, ale mám od nich příslib, že stávkovat nebudou," uvedl odpoledne Petrtýl.

Podle odborového předáka v semilské společnosti BusLine Jiřího Kuchynky se odbory z žádné jiné firmy zajišťující dopravu v hradeckém kraji stávky aktivně neúčastní. Kuchynka řekl, že proto nedoporučil ani účast ve stávce řidičům firmy.

Hanák: Stávka není rozumná

Kuchynka připomněl, že stávka měla být celostátní. „Ale už ve čtvrtek 30. března stávku odvolalo šest krajů. Ve stávce v hradeckém kraji bychom jako BusLine byli sami. Chápu slovo solidarita, ale zároveň znám význam slov užitečný blbec a toho dělat rozhodně nedoporučuji," uvedl Kuchynka.

Většina krajů má již uzavřené dodatky, byly převedeny prostředky pro navýšení mezdJana Vildumetzová, hejtmanka Karlovarského kraje

Stávka řidičů by se měla vyhnout také Praze. „Řidiči DP Praha se nepřipojí ke stávce řidičů veřejné autobusové dopravy. Většina odborových organizací působících v DP Praha má jen informace z médií a nebyly žádány o takovou podporu,” řekl Novinkám předseda odborové organizace Odbory DP Praha Luboš Olejár.

Stávka není podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka rozumná, většina řidičů dostala podle něj od ledna přidáno podle vládního nařízení. Se stávkou nesouhlasí také Asociace krajů.

Kontroly inspekce práce přišly pozdě, tvrdí hejtmanka

„Většina krajů má již uzavřené dodatky, byly převedeny prostředky pro navýšení mezd. Kde je chyba, pokud my jsme dali finanční prostředky dopravcům," uvedla předsedkyně asociace, hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

Zároveň ale uvedla, že kraje nemají možnost zkontrolovat, zda peníze k šoférům skutečně doputovaly. To měla už od února dělat inspekce práce, ale zatím se tak nestalo. Kontroly začínají podle ministerstva práce a sociálních věcí až nyní, dodala Vildumetzová.

Nesouhlas se stávkou je v případě Asociace krajů pochopitelný, naopak v případě zaměstnavatelů pochopitelný není, řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Podle něj nemohou být ani dopravní firmy s postojem krajů a vlády spokojeny. Dopravci v části krajů totiž doposud nedostali peníze na navýšení mezd a v dalších případech jde o garance na dva až tři roky, a ne na celou dobu trvání smlouvy, uvedl Pomajbík.

Pokud se ale dopravní firmy nepřipojí k zaměstnancům v tlaku k získání peněz na zvýšení mezd nařízené vládou, budou odbory podle Pomajbíka peníze na platy šoférů požadovat od nich. Respektive se odbory nebudou při kolektivním vyjednávání ohlížet na to, kolik tyto společnosti za provoz autobusů od krajů dostávají, uvedl předák.

Někde snížili odměny

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. V současnosti kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o navýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.

Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.

Některé kraje pak souhlasily s navýšením mezd jen do měsíční výše 16 400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně. V neposlední řadě pak části řidičů platy nevzrostly ani na vládou stanovené minimum.