„Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu,” řekl po jednání ministr dopravy Ťok.

Slovenský místopředseda vlády očekává, že se na projektu budou spolupodílet mobilní operátoři i výrobci automobilů.

„Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé,” uvedl Pellegrini.

Společný tým nyní bude řešit otázky financování projektu a také jeho načasování.

Povolení testovat mají desítky firem

„V běžném provozu u nás autonomní auta ještě nepotkáte. Jejich testování je ovšem už dnes možné. Zkušební provoz vozidel pro účely vývoje nových vozidel a technologií je upraven zákonem o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,” upřesnil pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kdo chce získat oprávnění pro zkušební provoz, musí splnit řadu požadavků v oblasti bezpečnosti i dalších. Když jej jednou od ministerstva má, nemusí pak žádat o schválení konkrétních testovacích jízd.

„Firem s oprávněním pro zkušební provoz vozidel pro účely vývoje nových vozidel a technologií jsou řádově desítky. Nejsou to jen automobilky jako například Škoda Auto, Tatra nebo Iveco, ale také firmy vytvářející technologie a komponenty,” dodal mluvčí.

Z dalších významných automobilek na autě bez řidiče intenzivně pracují třeba Ford nebo Volkswagen.

Taxíky i minibusy

Auta bez řidiče testuje také alternativní taxislužba Uber. V USA před několika dny došlo k dopravní nehodě, po které Uber vozy dočasně stáhl z provozu. Uber tvrdí, že nehodu způsobil druhý vůz řízený člověkem.

Podobné testování už probíhá ve Švýcarsku. Konkrétně v Sionu, hlavním městě kantonu Valais. Po městě jezdí dva autonomní elektrické minibusy, každý z nich má kapacitu 11 pasažérů.

Jsou nasazovány do různých typů silničního provozu. Od rušných ulic města až po pěší zóny. Pohybují se maximální rychlostí 20 kilometrů za hodinu.