„Ministerstvo by se mělo starat hlavně o to, aby na trhu síťových i virtuálních operátorů panovala zdravá konkurence. Pokud tomu tak bude, domnívám se, že k žádnému kompenzujícímu zdražování nedojde,“ sdělil Novinkám Kovanda.

Europoslanec Luděk Niedermayer v pátek obvinil MPO, že jedná v zájmu nadnárodních operátorů, když se při jednání na evropské scéně staví proti snížení velkoobchodních cen za volání do zahraničí. Ministerstvo se bránilo, že jedná v zájmu většiny českých zákazníků. [celá zpráva]

„Hrozí totiž, že levnější volání ze zahraničí se budou operátoři snažit kompenzovat dražšími službami doma. Pokud tedy pro cca pět procent českých zákazníků, kteří se za rok podívají za hranice, zlevníme cenu dat, doplatí na to zbývajících 95 procent, kteří nikam necestují,“ uvedlo ministerstvo v prohlášení na svém webu.

Ceny pro zákazníka spolehlivěji snižuje posílení konkurence na trhu, například prostřednictvím kmitočtů pro nové operátory.Lukáš Kovanda, ekonom Cyrrus

Kovanda považuje argumentaci resortu za pochybnou. Podle stejné logiky by prý mohlo třeba ministerstvo financí argumentovat proti zákonu o spotřebitelském úvěru — předčasné splacení hypotéky by nemělo být nikdy umožněno.

„Banky si přece vyšší náklady spjaté s hypotékami přece také budou kompenzovat zdražením poplatků za vedení běžného účtu. A ty hradí neskonale vyšší počet lidí, než kolik jich má hypotéku. Takové vysvětlení je pochopitelně nesmyslné,” namítl ekonom.

Snížení velkoobchodních cen nemusí zlevnit volání

Na podobě velkoobchodních poplatků od 15. června se zástupci členských zemí EU, Evropského parlamentu a Evropské komise domluvili minulý týden ve středu.

Dosažený kompromis znamená, že si od 15. června mezi sebou operátoři smějí účtovat maximálně 0,032 eura (0,86 koruny) za minutu volání a 0,01 eura (0,27 koruny) za textovou zprávu. [celá zpráva]

Regulační úřady nemají na maloobchodní ceny žádný přímý vliv, regulovat mohou jenom ceny velkoobchodní.Lukáš Kovanda, ekonom Cyrrus

Kovanda upozornil, že snížení velkoobchodních cen ještě nemusí nutně znamenat snížení cen pro koncové zákazníky. „Regulační úřady nemají na maloobchodní ceny žádný přímý vliv, regulovat mohou jenom ceny velkoobchodní,” řekl Novinkám.

„Ceny pro koncového zákazníka mnohem spolehlivěji redukuje posílení konkurence na trhu, například prostřednictvím kmitočtů pro nové operátory,” dodal Kovanda.