„Meziroční nárůst způsobilo tempo hospodářského růstu jak v Česku, tak i v okolních státech Evropy,” uvedl Šimoník.

Podle něj mohla být částka i vyšší, desetimiliardovou hranici však nepřekročila kvůli zvýhodnění kilometrových sazeb pro ekologičtější kamióny s motory v emisní třídě EURO VI. Podíl těchto kamiónů na zaplaceném mýtném rychle vyrostl na 40 procent.

Loni si konsorcium firem v čele s Kapschem za provozování mýta účtovalo necelé dvě miliardy korun. A Kapsch bude mýto vybírat i dál.

Stát bez soutěže prodloužil smlouvu s Kapschem o tři roky, protože nestihl otevřené výběrové řízení. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) kvůli tomu čelil kritice, on sám ze zpoždění viní své předchůdce v resortu a nevýhodné dodatky ve smlouvě s Kapschem.

Za 10 let skoro 80 miliard

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a částech silnic první třídy (230 kilometrů). Za deset let stát na mýtném získal 77,5 miliardy korun.

Nejúspěšnějším týdnem za tuto dobu byl předvánoční 50. týden roku 2015, během něhož se vybralo 213 miliónů korun. Loni se během tohoto období vybralo zhruba o milión korun méně. Celý loňský prosinec však byl meziročně silnější, částka vzrostla o 3,45 procenta na 727 miliónů korun.

Ministerstvo dopravy minulý týden oznámilo, že na příštím jednání vlády navrhne rozšíření elektronického mýta pro kamióny a autobusy na 900 kilometrů silnic I. třídy. [celá zpráva]