Je to poprvé, kdy stát zadal provoz na dotované dálkové trati soukromníkovi. „O tom, že by měl stát uvolnit trh v dotované železniční dopravě, se roky mluví, ale výsledky chyběly,“ uvedl Ťok.

Zájem o provoz linky projevilo loni v září celkem pět společností. Nejlacinější GW Train Regio požadovala od státu dotaci necelých 75 korun na ujetý kilometr, což je zhruba o 13 korun méně, než kolik doplácel stát loni Českým drahám.

ÚOHS soutěž zastavil začátkem loňského listopadu na základě podnětu Českých drah, podle kterých byl státní dopravce v soutěži proti ostatním společnostem v nevýhodě. ČD tehdy argumentovaly tím, že jsou jedinou firmou, která musí uznávat bezplatné jízdní doklady drážních zaměstnanců, takzvané režijky, nebo se navíc starat o nádraží.

Konkurence nastupuje pomalu

Ministerstvo si ale nechalo únikovou cestu a předem oznámilo EU možnost přímého zadání zakázky na deset let. Odvolalo se přitom na nutnost zajistit dopravní obslužnost.

Za to, že příliš pomalu otevírá konkurenci dotované rychlíkové tratě, kritizoval ministerstvo letos v květnu Nejvyšší kontrolní úřad. Konkurence nyní funguje jen na vytížené trati Praha–Ostrava, kde se jezdí bez dotací. Snížit ceny tu pomohla přetahovaná o pasažéry mezi ČD a soukromníky Regio JetLeo Express.

Spojení mezi PlzníMostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků, v neděli pak pět párů dálkových spojů.

Kromě uvedené trasy ministerstvo dopravy plánuje soutěže na dalších pět železničních linek. Noví dopravci vzešlí z tendrů by od změny jízdního řádu v roce 2018/2019 měli jezdit mezi LibercemPardubicemi, mezi Libercem a Ústím nad Labem, na linkách Praha–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb a Praha–Roudnice nad Labem–Ústí nad Labem–Děčín.

O rok později ministerstvo plánuje vstup nového dopravce i na trasu OstravaOpavaOlomouc.