Ochranné hlukové pásmo (OHP) se týká stávající infrastruktury a úrovně provozu. Pokud by se letiště rozšiřovalo, muselo by požádat úřad o vytvoření nového pásma.

Uvnitř pásma se nachází 50 staveb, u kterých musí letiště zajistit plnění všech hlukových limitů, případně je od majitelů vykoupit.

„Kromě ochrany samotného letiště je vyhlášení OHP důležité i pro ochranu lidí před spekulanty, kteří ve spolupráci s některými obcemi totálně ignorují existenci letiště a snaží se umístit rezidenční zástavbu do jeho těsné blízkosti. Lidem pak domy prodávají s tím, že žádné letiště nebude,” uvedl generální ředitel letiště Martin Kačur.

„Zároveň nám ochranné hlukové pásmo umožní garantovat plnění závazků, jež máme vůči armádě až do roku 2027,” dodal.

Podobně má ochranné hlukové pásmo vytvořené i pražské letiště Václava Havla a dále vojenská letiště. U jiných letišť v ČR zatím hlukové pásmo vyhlášeno nebylo.

Soud odmítl stížnost

Letiště Vodochody kvůli plánovanému rozšíření již několik let usiluje o posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Ministerstvo životního prostředí má vydat závaznou podobu stanoviska podle nového zákona o EIA, od dubna tak ale podle Kačura neučinilo.

„Vyzvali jsme ministerstvo životního prostředí, aby závaznou podobu stanoviska vydalo do poloviny listopadu, jinak se kvůli nečinnosti ministerstva životního prostředí znovu obrátíme na soud,” podotkl Kačur.

Nejvyšší správní soud v Brně v květnu odmítl kasační stížnost obcí, jež se stavějí proti rozšíření letiště. Projedná ještě stížnost ministerstva životního prostředí, které také nesouhlasí s nedávným rozsudkem umožňujícím rozšíření letiště.  [celá zpráva]