Hlavní obsah

Problémy s Fantovou budovou způsobily správa železnic a České dráhy, tvrdí Italové

Novinky, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Za stav Fantovy budovy na Hlavním nádraží v Praze mohou podle Grandi Stazioni její vlastníci, původně České dráhy a nyní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Italové prý byli připraveni rekonstrukci dokončit do října 2018. Novinkám to sdělil tiskový mluvčí společnosti Martin Hamšík. SŽDC považuje tvrzení Grandi Stazioni za účelová.

Foto: Novinky

Fantova kavárna na Hlavním nádraží se stala kámenem úrazu.

Článek

Grandi Stazioni měla mít nádraží pronajaté na dalších třicet let, pokud by do 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. [celá zpráva]

„Špatný stav Fantovy budovy je jednoznačně zaviněn jejím vlastníkem, který nechal budovu chátrat desítky let v rozporu s povinnostmi, které mu ukládá zákon o památkové péči,“ uvedl Hamšík.

„Zastavení prací na opravě fasády a střechy jen pár týdnů před dokončením ohrožuje uměleckou výzdobu a zásadně prodraží její celkovou opravu,” dodal.

Považujeme postup SŽDC za krajně znepokojivý a v rozporu s právním řádem České republiky.
Martin Hamšík, mluvčí Grandi Stazioni ČR

Grandi Stazioni prý části budovy, které převzala, opravila dle smlouvy a dokumentace. Podle Hamšíka společnost jako jediný subjekt v Česku „disponuje jak peněžními prostředky, tak projektovou dokumentací a stavebním povolením.“

„Nebudeme jakkoliv komentovat natolik jednostranný výklad smlouvy i interpretaci jednotlivých kroků SŽDC společností Grandi Stazioni,“ sdělila Novinkám mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Proti tvrzením Grande Stazioni se ohradily i České dráhy. „Naše společnost vždy plnila své smluvní i zákonné povinnosti,” uvedl pro Novinky jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Spor kolem neprodloužení pronájmu

SŽDC podle Grandi Stazioni neuzavřením dodatku o prodloužení pronájmu o dva roky zabránila tomu, aby budova mohla být rekonstruována do roku 2018.  „Zatížila tak zcela zbytečně české veřejné finance, které mohly být využity jinak,“ řekl za Italy Hamšík.

Připomněl, že by šlo o úplně první prodloužení smlouvy, která byla sjednána na deset let od 16. října 2006.

S tím SŽDC nesouhlasí. „Společnost Grandi Stazioni měla dostatek času dokončit rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze. Smlouva zanikla uplynutím základní doby jejího trvání k 16. říjnu 2016. Stalo se tak výlučně z důvodu prodlení společnosti Grandi Stazioni s provedením a dokončením rekonstrukce, jež měla být původně dokončena již v roce 2013,“ uvedla Kateřina Šubová.

Nebudeme jakkoliv komentovat natolik jednostranný výklad smlouvy i interpretaci jednotlivých kroků SŽDC společností Grandi Stazioni.
Kateřina Šubová, SŽDC

„Projekt, podle něhož měla stavět Grandi Stazioni, vznikal z větší části u památkářů, budova je památkově chráněná. Vysoutěžíme projektanta a počítáme s tím, že návrh projektu zhotovíme podle podnětů a připomínek památkářů. Časová ztráta nebude nakonec tak velká. V ideálním případě se nám podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od počátku stavební sezony 2018,” dodala Šubová.

Společnosti se nelíbí způsob předání Hlavního nádraží

„Pokud jde o předání Hlavního nádraží, které dle zpráv v tisku stát prý obsadil v neděli odpoledne, přestože v té době zcela prokazatelně doba nájmu ještě trvala, považujeme postup SŽDC jako krajně znepokojivý a v rozporu s právním řádem České republiky,” tvrdí Hamšík. [celá zpráva]

Podle něj je neobvyklé, aby stát vyzýval protistranu k setkání za účelem předání  nádraží vyjádřením v médiích, jehož čas jednostranně určil „na následující časné ráno“.

Grandi Stazioni se dále ohradila proti informaci, že přišla s vybouráním interiérů obchodních jednotek. Tuto povinnost podle společnosti uložil v nájemní smlouvě, kde bylo výslovně požadováno uložení takové povinnosti podnájemcům.

Surý chce mimosoudní vyrovnání

Firma Grandi Stazioni již dříve uvedla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a rovněž náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží.

Správa železnic je ochotna společnosti vyplatit částku, kterou prokazatelně na pražském hlavním nádraží prostavěla. Mimosoudní dohodu preferuje mimo jiné i její generální ředitel Pavel Surý. Nevyloučil ale, že celá věc skončí u soudu.

Reklama

Výběr článků

Načítám