Volkswagen již minulý týden uvedl, že jeho provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek v pololetí stoupl o sedm procent na 7,5 miliardy eur. Upozornil však, že si dal stranou dalších 2,2 miliardy eur na uhrazení mimořádných nákladů spojených s emisním skandálem.

Na druhou stranu koncern VW i navzdory skandálu v letošním prvním pololetí vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu. Toyota ve čtvrtek podle agentury DPA oznámila, že její odbyt v pololetí meziročně klesl o 0,6 procenta na 4,99 miliónu vozů. Volkswagen již ve středu ohlásil nárůst prodeje o 1,5 procenta na 5,12 miliónu vozů.

Kompenzace v Evropě nechystá

Volkswagen již v červnu přistoupil na to, že ve Spojených státech za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících s emisním skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (377 miliard Kč). Majitelé problémových vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (zhruba 126 000 až 246 000 Kč).

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller začátkem července odmítl výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě podobně jako v USA. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag řekl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné. Evropská komise ve spolupráci se spotřebitelskými organizacemi se snaží tento postoj koncernu zvrátit.