„Musíme s tím něco dělat, vždyť je strašné, co zvláště řidiči zahraničních kamiónů na dálnicích předvádějí. To už přerůstá veškeré únosné meze. Před několika týdny jsem proto zadal úkol posoudit, zda by se nešlo i v Česku vydat stejnou cestou jako na Slovensku a kamiónům předjíždění zakázat,“ uvedl v ČT.

Ministerstvo dopravy (MD) není ale Chovancovou iniciativou nijak nadšeno. „S tím, aby kamióny nesměly vůbec předjíždět, zásadně nesouhlasíme. V případě zákazu v tak extrémní podobě by se zcela zablokoval jeden jízdní pruh a vytvořila by se v něm souvislá šňůra kamiónů. Předjíždět by prakticky nemohla ani osobní auta,“ řekl v pátek Právu mluvčí MD Tomáš Neřold.

Jak připomněl, s podobnou ini-ciativou přišel letos na jaře předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. „Jsme si vědomi potřebnosti kamiónové dopravy, ale musíme stanovit taková pravidla, aby kamióny neohrožovaly ostatní řidiče. Vzájemné zdlouhavé předjíždění kamiónů na dálnicích musí skončit. Jde o velmi nebezpečný manévr, který brání plynulé jízdě,“ zdůraznil.

Podle ministerstva dopravy lze předjíždění na nebezpečných úsecích zakázat už dnes dopravními značkami.

Policie by prý měla jednat aktivněji

Navíc by na takové případy měla mnohem aktivněji reagovat dopravní policie, kterou zdlouhavé vzájemné předjíždění kamiónů nijak nevzrušuje.

Rovněž sdružení autodopravců Česmad Bohemia tvrdí, že Chovanec by si měl především udělat pořádek ve vlastním resortu.

„K řešení problematického předjíždění kamiónů jsou v ČR samozřejmě prostředky již nyní v podobě zákazových značek. Je ovšem zásadní, aby se daná pravidla dodržovala. A zde je právě parketa ministra vnitra a jemu podřízené policie, kterou však v provozu vídáme ve zcela nedostatečné míře,“ reagoval na Chovancův záměr mluvčí Česmadu Martin Felix.

Česmad: Je to populistický výpad

V roce 2015 schválila vláda akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů. Podle něj se má do roku 2020 investovat více než 20 miliard korun do systémů řízení dopravy, které by měly řešit i předjíždění. Zakázat to tedy zákonem není podle Česmadu potřeba.

„Naší dopravě by nejvíce prospělo, kdyby politici upustili od populistických výpadů proti nákladním vozidlům a své síly věnovali naplnění unikátní možnosti dobudovat infrastrukturu s podporou evropských peněz,“ prohlásil Felix.

Politici by podle něj neměli zapomínat, že za kamióny se na dálnicích platí za každý ujetý kilometr. Dopravci tak přispívají státu ročně celkovou částkou téměř deset miliard korun.

Kdyby Chovancův záměr prošel, stali by se z nich druhořadí uživatelé dálnic bez možnosti využití hlavní výhody víceproudých komunikací, tedy bezpečného předjíždění.