Stejně dopadla už dříve společnost M-Silnice, která má zaplatit 46,1 miliónu korun. Celkem ÚOHS uložil stavebním firmám pokuty za 1,66 miliardy korun, k jejich zaplacení dal v únoru lhůtu 180 dní.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Na soud se obrátilo všech sedm pokutovaných firem. Jediný, kdo se žádostí o odkladný účinek žaloby uspěl, byla společnost Lesostavby Třeboň. Ta je ale v kartelu malým hráčem a má zaplatit jen 4,2 miliónu.

Zbývající tři společnosti, jako Strabag, Swietelsky a Berger Bohemia, o odkladný účinek zatím nežádaly.

Pokuty jsou rekordní

Pokuta od ÚOHS je nejvyšší, kterou úřad kdy pravomocně uložil. Firmy koordinovaly účast a svoje nabídky ve výběrových řízeních na výstavbu komunikace R4 v úseku Mirotice - Třebkov (kromě firmy Lesostavby), dále na rekonstrukci lokality na Bakalářích v Písku (pouze Strabag a Lesostavby) a při rekonstrukci Jeronýmovy ulice v Třeboni (pouze Strabag a Lesostavby).

Informace o kartelu získal ÚOHS při 12 neohlášených šetřeních ve dvou letech.

"Zadržené důkazy vypovídají o tom, že účastníci kartelu mezi sebou domlouvali a připravovali tzv. krycí nabídky na uvedené veřejné zakázky, z nichž některé byly záměrně neúplné a jiné nadhodnocené. Tímto způsobem účastníci kartelu ve výběrových řízeních zcela vyloučili prvek hospodářské soutěže a zvítězila společnost, která byla kartelem předem určena," uvedl už dříve předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Nejvyšší pokutu uložil ÚOHS firmě Skanska (529,9 miliónů korun). Skoro půlmiliardové sankce dostaly i Strabag (497,6 miliónů korun) a Eurovia (492,6 miliónů korun).

Další pokuty jsou nižší. Swietelsky má zaplatit 76,2 miliónu korun, M-Silnice 46,1 miliónů korun, Berger Bohemia 13,5 miliónů korun a Lesostavby Třeboň 4,2 miliónů korun.