„Plníme to, co jsme slíbili veřejnosti i vládě. Paralelně s nouzovým řešením, kterým musíme zajistit výběr mýta pro nejbližší období, připravujeme otevřenou soutěž na nový mýtný systém. Do ní rádi pozveme všechny zájemce a stát si bude moci vybrat nejvýhodnější technologii,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Nabídky mají uchazeči podat do konce června. Cílem je podle ministerstva připravit tendr na nový mýtný systém tak, aby mohl začít fungovat od roku 2020 nebo dříve, „pokud bude nový dodavatel na zajištění této služby připraven”.

Špatná smlouva

Stát vybírá poradce pro mýtné již potřetí. Poprvé vyhrála v soutěži vyhlášené Ťokovým předchůdcem Antonínem Prachařem firma Arthur D. Little, Ťok ale zakázku po nástupu do funkce zrušil.

Řadu měsíců se pak ministerstvo snažilo připravit tendr bez poradce, poté ale stejně usoudilo, že to bez něj nepůjde. Zakázku na přímo „z časových důvodů” zadalo společnost Deloitte za 52 miliónů.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázku uzavřenou bez soutěže v lednu zrušil, Deloitte ale mezitím podle vyjádření ministra splnil zadání a pomohl alespoň s přípravou nouzového prodloužení smlouvy s Kapschem.

„Tento stav je důsledkem smlouvy uzavřené v roce 2006 tehdejší vládou. Špatně nastavená smlouva zavřela stát do klece a dala od ní klíč dodavateli. Mýto představuje 10 miliard korun ročně a je mojí odpovědností najít spolehlivé a co nejlevnější řešení pro jeho výběr od ledna příštího roku,” hájí se Ťok.

Vedle údajně nevýhodné smlouvy, která má i s dodatky tisíce stran, jsou důvody i technické.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Ministerstvo má dva rozsáhlé znalecké posudky, ze kterých vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku spravovat jen stávající provozovatel, pokud se stát nechce vystavit riziku přerušení výběru mýta. Podle znalců je to dáno více technickými důvody.

Například slovenský Sky Toll ale opakovaně tvrdí, že by mýtné brány dokázal obsluhovat i bez součinnosti Kapsche. [celá zpráva]

Ministerstvu chybí odborníci

„Nevidím do detailů, tak nechci být přehnaně kritický. Ale připadá mi to trošku jako akt zoufalství. Vůbec nechci hodnotit, jaký podíl na pomalém postupu má tato vláda a jaký podíl měly předchozí vlády, ale fakt je, že mi to připadá jako nezvládnutý proces,“ komentoval pro Novinky vyhlášení dalšího tendru na poradenství kolem mýta ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Podle odborníka na veřejné zakázky Jiřího Skuhrovce ze společnosti EconLab je pro přípravu tendru potřeba technická a právní expertíza, ministerstvo dopravy ale dost takových odborníků nemá.

„To je samozřejmě chyba, protože kde jinde by měli být experti na mýto, než na ministerstvu dopravy?“ ptá se.

Důležitější než elektronická evidence

Využít velké poradenské firmy může mít podle Skuhrovce smysl i proto, že působí v řadě zemí Evropy a vědí, jak v nich mýtné funguje a orientují se v evropské legislativě. Snahou Bruselu je přitom v budoucnu fungování mýta, zákonů i poplatků v rámci EU sjednocovat.

„Z hlediska příjmu rozpočtu je řešení problémů typu mýtného mnohem důležitější než třeba zavádění elektronické evidence tržeb. Otázka je, proč vláda řeší relativně nepodstatné věci, zatímco ty zásadní odkládá. Další obrovský problém, ještě násobně větší, než je mýtná kauza, představuje neschopnost státu rozjet projekt vysokorychlostní železnice. V těchto oblastech státu unikají obrovské peníze, nikoli na daňových prohřešcích zmrzlinářů a hospodských,“ myslí si ekonom společnosti Roklen Lukáš Kovanda.