„Dohromady se tyto vlivy (výluky a arbitráž) negativně promítly do hospodaření segmentu osobní dopravy, potažmo celé skupiny, celkovou částkou více než 1,2 miliardy korun,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Zmíněné negativní dopady zasáhly primárně hospodaření segmentu osobní dopravy, který tak za rok 2015 vykázal ztrátu 1,398 miliardy korun. Jen za lokomotivy kvůli prohrané arbitráži ČD doplatily dohromady téměř 1,2 miliardy korun. [celá zpráva]

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek.

Státní dopravce udržel počet přepravených cestujících v roce 2015 na úrovni 170 miliónů lidí a zvýšily se i tržby z prodeje jízdních dokladů. Další pozitivní zprávou byly úspory díky nižším cenám pohonných hmot a trakční energie.

Na dotacích 13 miliard

„Správa železniční dopravní cesty opravila řadu tratí, v průběhu roku 2015 však kvůli tomu na mnoha místech omezila nebo zcela zastavila dopravu. Vzniklou ztrátu nám kompenzovala jen částečně a půl miliardy za zvýšené osobní náklady, náhradní autobusy a další výdaje šlo na úkor naší ztráty,” dodal.

České dráhy dostaly loni na dotacích na úhradu prokazatelné ztráty od krajů a státu loni celkem zhruba 13 miliard korun.

Segment nákladní dopravy vykázal zisk téměř půl miliardy korun. ČD Cargo se potýká se sílící konkurencí kamiónové dopravy, kterou nastartovala levná nafta, uvedly dráhy v tiskové zprávě.