„Rozhodčí nález je pravomocný, byť s ním nesouhlasíme a domáháme se jeho zrušení u soudu," řekl serveru mluvčí drah Radek Joklík.

Podle Ťoka ale dráhy mohly s vyplacením peněz počkat. "Rozhodčí soud v tomto sporu rozhodl skandálním a protiprávním způsobem. Stát nemůže být trestaný za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a bez povolení jezdit například v Německu. Po představenstvu Českých drah požaduji využití všech právních prostředků, aby zaplacené peníze mohly vymáhat zpátky," sdělil v pondělí ministr.

Podle E15 tak soudní spor může trvat léta, v úvahu připadá i dohoda. „Naše společnost je stále připravena jednat a vrátit se k již dříve předloženým návrhům vstřícných kroků a hledat cestu smírčího ukončení tohoto letitého sporu cestou dohody," uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.

Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje předělat.

Ťokovi navzdory

Soud nakonec rozhodl, že dráhy mají výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun. Dráhy Škodě zaplatily 468 miliónů korun krátce po verdiktu už loni v listopadu a proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu. Ministr dopravy Dan Ťok je současně vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatily. Rozhodnutí arbitrů označil za skandální a protiprávné, postup Škody je podle něj nemravný.

Zaplacení plné ceny by podle dřívějšího vyjádření Ťoka zvedlo ceny jízdného. Ministra Ťoka v jeho postoji podpořil prezident Miloš Zeman.

Dráhy dostávají ročně od ministerstva dopravy a krajů dotace na provoz ztrátových tratí ve výši kolem 13 miliard korun.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.