Hlavní obsah

Čeští mlékaři dostali milióny z EU na propagaci v arabských zemích

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Českomoravský svaz mlékárenský získal 5,2 miliónu eur (140 miliónů korun) na propagaci evropských mléčných produktů na Blízkém východě. Navýšení evropských dotací v programu má mlékařům pomoci proniknout na nové trhy i v souvislosti s negativním dopadem ruského embarga.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Polovinu peněz na tříletý projekt poskytne Evropská unie, 30 procent stát a 20 procent zapojené české mlékárny, řekl Novinkám předseda svazu Jiří Kopáček.

Do projektu EU - Milky Way, který by měl pomoci exportu trvanlivých i čerstvých mléčných výrobků do Libanonu, Saúdské Arábie a do Spojených arabských emirátů, se zapojily Mlékárna Hlinsko z koncernu Agrofert Andreje Babiše, Bohušovická mlékárna ze skupiny Accom a Polabské mlékárny.

„Vstup je na dobrovolné bázi. Je důležité říci, že se účastníci musejí zavázat ke spolufinancování a vlastně také předfinancování nákladů, které jsou až poté předmětem veřejné dotace. To je také důvod, proč v programu není více mlékáren, protože pro některé tento způsob může znamenat potíže s jejich cash-flow,“ dodal Kopáček.

Pochutnejte si, je z Evropy

V současnosti již do této oblasti vyváží Mlékárny Hlinsko trvanlivé výrobky, pro obě další jde o startovací platformu. Projekt by měl propagovat školní ochucená mléka, kondenzovaná mléka, smetany a sýry, ale i čerstvé výrobky jako je řecký jogurt, mléčné pomazánky a sýrové pomazánky na bázi tvarohu či mléčné dezerty.

V rámci akce se letos evropské výrobky představily koncem února na veletrhu v Dubaji (Spojené Arabské Emiráty), další následuje v dubnu v libanonském Bejrútu a v říjnu v saúdskoarabské metropoli Rijádu. V dalších dvou letech se firmy účastní ještě sedmi veletrhů v regionu. Uvedené programy se promují pod společným logem: „Enjoy, it´s from Europe“ (Pochutnejte si, je z Evropy).

"Jakmile se dostaneme do sítí, tak tam budeme mít ochutnávkové kampaně v tamních hypermarketech, billboardovou kampaň, budeme inzerovat v místním tisku," dodal mluvčí svazu.

Na mlékárenské firmy v Česku i dalších zemích Evropy dopadá ruské dovozní embargo i propad kupní síly na Ukrajině. Kvůli nadbytku mléka jsou výkupní ceny nejnižší za pět let. Propagace výrobků v arabských zemích má částečně pomoci odbytu.

„Nejedná se o přímou kompenzaci dopadů ruského embarga, uvedené programy se realizují již několik let. Evropská komise však v září loňského roku s ohledem na vážnou situaci v sektoru mléka a masa navýšila objem prostředků alokovaných pro tento účel,“ říká Kopáček.

Konflikty omezily místní produkci

Veletrhu Gul Food v Dubaji se mimo uvedený program, ale v rámci národní expozice ČR pod patronací ministerstva zemědělství účastnila i společnost Madeta.

„Samozřejmě, že tento trh je pro nás důležitý, ale vyloženě nové kontrakty tam nemáme, spíš udržujeme ty, na kterých je Madeta se svými produkty etablovaná už od 60. let minulého století. Gul Food je tedy pro nás spíše místem, kde se potkáváme s letitými obchodními partnery a přáteli,“ říká ředitel obchodu a marketingu Madety Jan Teplý. Firma do regionu vyváží například bílý sýr v slaném nálevu akawi. [celá zpráva]

„Tamější trh je sice poměrně nasycený, ale kvůli politickým a válečným konfliktům došlo k výpadku dovozu potravin ze Sýrie, Iráku a Egypta a je jich tam nedostatek,“ dodal Teplý.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám