Hlavní obsah

Češi se připojí k žalobám na VW v Nizozemsku

Novinky, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tuzemská advokátní kancelář KLB Legal zacílila na Čechy, kteří by se rádi připojili k hromadné žalobě na koncern VW kvůli emisním šidítkům. U českých soudů ale podat žalobu nelze, takže plánuje připojit se k žalobám v zahraničí.

Foto: Mark Blinch, Reuters

Šéf Volkswagenu Matthias Müller

Článek

„Máme asi 150 klientů. Větší část smlouvu o zastupování již podepsala. Připojíme se k žalobám podaným nejspíše v Nizozemsku. Nejvíce jich je ve Velké Británii. U nás, v Německu a Rakousku hromadné žaloby podávat nelze,“ řekl Právu právník David Kuboň z KLB Legal.

Původně se spekulovalo, že se Češi připojí k žalobám v USA, jenže šance, že z VW něco přes americké soudy vysoudí, by byla prakticky nulová, protože právní systémy jsou velmi rozdílné.

Jak už Právu dříve řekl místopředseda Nejvyššího soudu Roman Fiala, bude velmi těžké u jednotlivých případů vůbec určit případnou výši vzniklé škody. Domnívá se, že mnohem větší šanci uspět se žalobami mají jednotlivé vlády než jednotlivci, byť shromáždění v hromadné žalobě.

Toto vše se týká civilního procesu, v USA ale právníci zvažují i spuštění trestního procesu. Češi jsou sice zvyklí podávat trestní oznámení na kdeco, ale v tomto případě podle právníků asi neuspějí a policie podle všeho podněty odloží.

60 tisíc žalob v Evropě

„Ve věci nezahajujte úkony trestního řízení. Oznamovatele pouze vyslechněte k okolnostem nabytí vozidla, zajistěte protokol z STK s emisemi naměřenými ke konkrétnímu vozidlu,“ odvolává se listopadový policejní zápis policie pro Prahu 1 na již starší pokyn policejního prezidia.

Foto: Stefan Wermuth, Reuters

Německý právník Julius Reiter podle ČTK oznámil, že v Evropě chce VW žalovat 60 tisíc majitelů aut. VW v září přiznal, že do 11 miliónů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s emisními testy. Skandál se týká rovněž 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledku tohoto skandálu svolá k úpravě zhruba 8,5 miliónu automobilů.

USA nabídl Volkswagen majitelům problémových vozů balíček platebních karet v hodnotě tisíc dolarů (25 tisíc korun), aby si koupil zpět jejich důvěru. V Evropě však s takovouto nabídkou nepřišel.

EIB pozastavila úvěrování

Evropská investiční banka (EIB) v důsledku skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů koncernu Volkswagen. Oznámil to ve čtvrtek šéf banky Werner Hoyer. Dodal, že EIB zkoumá, zda Volkswagen peníze z dřívějších půjček nepoužil v souvislosti s falšováním údajů o emisích.

Hoyer podle ČTK již v říjnovém rozhovoru s německým listem Süddeutsche Zeitung upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení peněz, pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Podle Hoyerova čtvrtečního prohlášení banka nemůže vyloučit souvislost mezi softwarem umožňujícím manipulovat s emisními testy a „částí úvěru EIB v objemu 400 miliónů eur (téměř 11 miliard Kč)“. Tento úvěr nicméně automobilka splatila již v loňském roce. Podle říjnových informací listu Süddeu-tsche Zeitung poskytla banka Volkswagenu od roku 1990 půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard Kč).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám