Po nominacích nejabsurdnějších bankovních poplatků se rozběhlo hlasování veřejnosti v prvním kole. Čtenáři zpravodajského serveru Novinky.cz a Bankovnipoplatky.com mohou vybírat z 15 nominovaných poplatků.

• Poplatek za autorizační SMS
• Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou
• Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking
• Poplatek za dotaz úřední osoby
• Poplatek za účetní položku
• Poplatek za vedení kontokorentu i v době nečerpání služby
• Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení)
• Poplatek za změnu osobních údajů (např. trvalé bydliště, příjmení apod.) u běžného účtu
• Poplatek za uzavření smlouvy (hypotéka, stavební spoření)
• Poplatek za rezervaci zdrojů
• Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet
• Poplatek za změnu PIN přes bankomat
• Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky nebo stavebního spoření
• Platba na zpoplatněnou linku (modrá a bílá linka) například při blokaci karty
• Poplatek za výměnu opotřebované platební karty

Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet

Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet je velmi zajímavý poplatek. Snahou bank je motivovat klienty, aby kreditními kartami přednostně platili u obchodníků, aby občas uhradili úroky, když nestihnou včas doplatit dlužnou částku v bezúročném období apod. Kreditní karta tedy není určena pro běžné převody z účtu (ke kreditní kartě) na jiný účet. Proto jsou zřejmě tyto nechtěné úkony zpoplatněny.

U Komerční banky uhradíte za bezhotovostní převod z úvěrového účtu ke kreditní kartě na jiný účet 1 % z převáděné částky. Elektronický převod z úvěru kreditní karty na běžný platební účet klienta vedený v ČSOB vás u této banky vyjde na 150 korun. U České spořitelny zaplatíte za čerpání finančních prostředků hotovostní výplatou nebo bezhotovostním převodem 290 korun.

Poplatek za změnu PIN přes bankomat

Změna PIN je oblíbeným nástrojem téměř každého klienta. Při vydání karty vám sice stanoví banka nějaký čtyřčíselný kód PIN, ale proč si pamatovat nové přístupové údaje, když můžeme využít ty, na které jsme zvyklí například z jiných služeb. Proto si klienti velmi rádi a často mění svůj PIN k platební kartě přímo v bankomatu, což je nejpohodlnější a také nejrychlejší způsob změny.

Zpoplatnění této základní služby je těžko pochopitelné. Pro banku znamená změna PIN minimální náklady a z pohledu klientů se jedná spíše jen o absurdní způsob, jak jim něco zpoplatnit. Například u Sberbank uhradíte za tuto službu 35 korun. U Komerční banky je to u elektronické nebo embosované karty hned 50 korun. U Fio je to sice méně, ale i tak zaplatíte 20 korun.

Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky

Vyčíslení dlužné částky u hypoték je standardní administrativní úkon. Stačí z programu vytisknout aktuální výši dlužné částky včetně všech příslušenství. Je to jako vytisknout výpis z účtu. Klienti potřebují vyčíslení dlužné částky u hypotéky či stavebního spoření nejčastěji při konci fixace respektive při předčasné či mimořádné splátce hypotéky. K zamýšlenému dni splacení je tak třeba přesně znát dlužnou částku.

Zpoplatnění této služby se tak jeví jako velmi zvláštn zejména v souvislosti s tím, že pokud banka podmiňuje předčasné splacení hypotéky tím, že bude uhrazena dlužná částka, kterou zná jen banka, pak je zcela nelogické tento krok zpoplatňovat. Spíše to může působit jako trest za to, že klient chce finanční instituci opustit a vyměnit.

Věc by se přitom dala řešit zdarma a bez problémů, pokud by banka údaje o zůstatku úvěru generovala například v internetovém bankovnictví a klient si mohl tuto informaci kdykoli bezplatně vytisknout. U České spořitelny uhradíte za potvrzení o zůstatku na účtu zpracované na žádost klienta 500 korun. Vyšší částku, tedy 1000 korun uhradíte i u Fio banky. O něco nižší poplatek uplatňuje za vystavení potvrzení o výši zůstatku na úvěrovém účtu Sberbank a to 750 korun.

Platba na zpoplatněnou linku (modrá a bílá linka) například při blokaci karty

Poplatek, který zaplatíte v případě nutnosti zablokovat například platební kartu, klienti často nechápou. Proč platit za volání, když vám někdo ukradl platební kartu a vy ji potřebujete co nejdříve zablokovat? Modrou linku (844) pro tyto účely využívá například mBank. Totéž se týká při volání na pojišťovny, operátory apod. Jinak problém modrých a bílých linek je především v tom, že se volání na tyto linky nezapočítávají do volných minut případně do tarifu (pokud má klient neomezené volání).

Poplatek za výměnu opotřebované platební karty

Používáte hodně svou platební kartu? Využíváte pobídek a bonusů bank, abyste používali svou kartu co nejvíce? Je logické, že při častějším používání se vám platební karta dříve opotřebuje. Pokud ji však chcete vyměnit za novou, banky vám tento úkon zpoplatní. Absurdně jste tak bankou potrestáni za to, že svou kartu používáte často, tak jak vás banky motivují.

Vydání náhradní karty po stoplistaci – vydání duplikátu stojí u Komerční banky 200 korun. U Fio banky uhradíte za vydání náhradní karty na žádost klienta 99 korun. U UniCredit Bank zaplatí klient za vydání nové karty za ztracenou nebo odcizenou 200 korun.