Hlavní obsah

Za zpackanou výstavbu D47 nikdo pykat nebude

Právo, Radim Vaculík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za předraženou a velmi kontroverzní výstavbu dálnice D47 (nyní D1) na Ostravsku, dokončenou v roce 2008, nikdo nebude obviněn a neskončí před soudem. Pravomocně tuto kauzu v prosinci uzavřelo Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, které tentokrát definitivně potvrdilo již čtvrté rozhodnutí protikorupční policie a ostravských krajských žalobců o odložení celé věci.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Článek

Takže i když dodnes musí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řešit řadu závažných problémů se zvlněnými a praskajícími částmi vozovky, a dokonce s téměř padajícími mosty, nikdo za to trestní odpovědnost neponese.

Ať už se to týká bývalých šéfů či zaměstnanců ŘSD, kteří za kontrolu výstavby dálnice a proplácení faktur odpovídali, tak samotných zhotovitelů z řad stavebních firem.

Viníkům pomohl čas

Stát podle odhadů ŘSD přišel při zpackané výstavbě části D47 vedoucí od Lipníka nad Bečvou přes Ostravu až k hranicím Polska o více než tři miliardy korun.

Ať už šlo o špatně vypočtené valorizace cen za stavby (škoda cca 1,2 miliardy korun), za nedodanou či nekvalitní ocel (téměř půl miliardy korun), anebo za celou řadu více či méně závažných vad zjištěných během či až po výstavbě této klíčové komunikace na Ostravsku (škoda odhadem činí přes dvě miliardy korun).

Případ provázela řada podezření, a to jak z možné korupce, praní špinavých peněz, porušování povinností ze strany některých bývalých zaměstnanců ŘSD či z podvodu v podobě nedodaného, ale vyfakturovaného materiálu na stavbu dálnice od stavitelů.

Nikdo konkrétní

„Věc byla skutečně provedením dohledu skončena odložením. V zásadě jsme konstatovali, že už nevidíme žádný smysluplný důkaz, který bylo ještě potřeba provést, aby ta věc mohla být více objasněna. A na základě shromážděného důkazního materiálu nelze konstatovat, že by se konkrétní osoba dopustila konkrétního trestného činu,“ uvedl náměstek olomouckých vrchních žalobců Pavel Komár.

Doplnil, že stíhat zpětně potenciální korupci s odstupem mnoha let je velice obtížné, natož ji dokázat. „Z našeho pohledu se provedlo vše, co mohlo, a podezření tam neshledáváme,“ dodal Komár.

Stojíme si stále za tím, že námi předložené důkazy stoprocentně stačí na trestní stíhání.
mluvčí ŘSD Jan Rýdl

Jeho kolega, žalobce Martin Suchý, který z podnětu ŘSD dohled nad odložením případu dělal, v prosincovém usnesení sice konstatoval: „Je nesporným faktem, že v průběhu výstavby D 47 docházelo k pochybením jak ze strany objednavatele, tak zhotovitele, nicméně tyto chyby neměly dopad v rovině trestněprávní.“

Může zasáhnout nejvyšší žalobce

„Samozřejmě naprosto respektujeme rozhodnutí Vrchního státního zastupitelství v Olomouci, ale zároveň konstatujeme, že naše přesvědčení a právní názor doplněný všemi poskytnutými důkazy se nemění. Podle nás tady docházelo k nějaké činnosti, která je popsána trestním zákonem,“ řekl k tomu Právu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Tedy zjednodušeně řečeno, podle mínění současných zástupců ŘSD měl za výstavbu D 47 nést někdo trestní odpovědnost a skončit u soudu a věc neměla být odložena.

„Stojíme si stále za tím, že námi předložené důkazy stoprocentně stačí na trestní stíhání,“ poznamenal mluvčí už koncem roku.

Nyní doplnil, že případné další právní kroky vedení ŘSD teprve zvažuje. Přestože jde již o pravomocně uzavřený případ, mohou se šéfové státní společnosti obrátit ještě na nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana, aby v kauze provedl takzvanou kontrolu skončené věci.

A v rámci ní má právo v případě podezření na nezákonnosti případ nechat znovu otevřít.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám