Hlavní obsah

Soud zamítl žalobu Leo Expressu, že ČD jezdí za „predátorské ceny”

Pražský městský soud zamítl kvůli nedostatku důkazů žalobu soukromého dopravce Leo Express na státní České dráhy (ČD). Leo Express tvrdil, že ČD zavedly podnákladové - tzv. predátorské - ceny k vytlačení konkurence na trase mezi Prahou a Ostravou, kde si obě společnosti konkurují. Domáhal se náhrady škody 419 miliónů korun. Rozhodnutí soudu potvrdili mluvčí obou firem.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

"Je to dobrá zpráva. Jsme rádi, že soud přijal naše argumenty, a potvrdil tím, že z naší strany k porušení zákona nedošlo," řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Leo Express naproti tomu s výrokem soudu nesouhlasí a chystá se proti němu odvolat, uvedla mluvčí společnosti Petra Valentová.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Predátorské ceny jsou mezinárodně známý pojem, kterým se označuje chování, kdy je zneužito dominantní postavení firmy na trhu.

„Leo Express ve svém znaleckém posudku ukazuje, jak došel k závěrům o podnákladových cenách, kterými ČD vytlačuje konkurenci z trhu. Znalecký posudek vychází z veřejně dostupných zdrojů. Ani předložený znalecký posudek ČD ale nevychází z dat ČD, pouze rozporuje závěry znalce soukromé společnosti. ČD střeží svá data tak pečlivě, že do nich neměl přístup ani jejich vlastní znalec,” uvedla Valentová.

„Soudkyně přesto znalecký posudek nenařídila, označila předložené důkazy jako nedostatečné a žalobu zamítla. S takovýmto závěrem nesouhlasíme a proti zamítnutí se odvoláme,” dodala mluvčí soukromého železničního dopravce.

Podobná žaloba je u soudu od Jančury

Pro České dráhy je rozhodnutí soudu důležité i proto, že ze stejného důvodu je žaluje také druhý ze soukromých konkurentů, společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. RegioJet po státním dopravci požaduje více než 700 miliónů korun.

Zákaz jezdit za podnákladové ceny platí pouze pro dominantního hráče na trhu. O tuto dominanci podle majitele RegioJetu Jančury přišly České dráhy v roce 2014, jeho žaloba se tak týká pouze období od roku 2011, kdy začal RegioJet mezi Prahou a Ostravou jezdit. Leo Express vlaky na tuto trať vyslal v roce 2012.

Podle soukromých dopravců České dráhy po vstupu konkurence výrazně snížily ceny jízdenek, aby se dostaly na úroveň soukromých společností. Leo Express stanovil nejnižší cenu jízdenky Praha - Ostrava na 134 korun a zároveň tvrdil, že reálné ceny spojů Českých drah by měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korun u vlaků Pendolino. Později Leo Express u svých spojů mezi Prahou a Ostravou nejnižší cenu snížil dokonce na 99 korun.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám