Německé ministerstvo dopravy už v polovině října uvedlo, že Volkswagen bude muset v Německu svolat k povinné opravě zhruba 2,4 miliónu vozů, které jsou vybaveny softwarem umožňujícím falšovat testy emisí oxidů dusíku.

Volkswagen v září přiznal, že tento software instaloval po celém světě do zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně 1,2 miliónu škodovek.

Podle listu svolá Volkswagen do servisů 1,54 miliónu aut své vlajkové značky VW.

Svolávací akce se má dále týkat zhruba 532 000 vozů Audi a asi 105 000 aut španělské dceřiné automobilky Seat.

Svolávat bude i Škoda v Česku

Škoda Auto začne první vozy, které obcházejí měření emisí, svolávat do servisů zřejmě na konci 1. čtvrtletí příštího roku. Nejdříve vyzve majitele vozů s motory 2,0 TDI a 1,6 TDI. Následně přijdou na řadu vozy s diesely 1,2 litru, kterých je postiženo nejméně, uvedla minulý týden ČTK. Škoda na dotaz Novinek harmonogram zatím neupřesnila.

Celkem v Česku Škoda eviduje 106 tisíc aut s motorem schopným poznat homologační měření emisí a přejít do ekologického režimu.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již dříve po konzultaci s německými úřady uvedl, že servisní akce bude zřejmě povinná i v Česku. Podle informací ČTK je však věc na ministerstvu stále otevřená a Ťok chce o povinnosti či dobrovolnosti akce rozhodnout až po konzultacích u homologační autority Škody ve Velké Británii v prosinci. "Pokud by musela být servisní svolávací akce povinná, nedovedu si to představit bez kompenzace ze strany automobilky," uvedl Ťok.

Ministerstvo by mělo koordinovat i tuzemské svolávací akce vozů dalších značek koncernu VW. Do autorizovaných servisů pozve jak 47 tisíc vozů VW, Seat a Audi, které byly prodané jako nové na českém trhu, tak neuvedený počet do Česka dovezených ojetin těchto výrobců.

Oprava do hodiny

Volkswagen už dříve sdělil, že v celé Evropě se skandál bude týkat 8,5 miliónu naftových automobilů. Skupina si na krytí nákladů skandálu odložila ze zisku posledního čtvrtletí stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

Úprava většiny naftových automobilů bude trvat méně než hodinu, plyne z plánů společnosti Volkswagen pro svolávání těchto vozů v Evropské unii.

Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) minulý týden již tyto úpravy schválil pro více než 90 procent vozů. Podle analytiků by po zahrnutí pokut a výdajů na právní spory mohly dosáhnout až 40 miliard eur.