Škoda Transportation má získat téměř 1,2 miliardy korun, přičemž zhruba půl miliardy musí dráhy strojírenské firmě zaplatit do konce týdne. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) označil rozhodnutí rozhodčího soudu za protizákonné a vydané "zjevně podjatými rozhodci."

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Dopravce ministr vyzval, aby uvedenou sumu neplatil. Na narychlo svolané tiskové konferenci řekl, že České dráhy proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu.

České dráhy mají podle předsedy představenstva Pavla Krtka Škodě doplatit za 20 lokomotiv 468 miliónů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 miliónů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení.

Tunelování v přímém přenosu

"Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel," uvedl Ťok. Škoda Transportation podle něj má dostat peníze přes to, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu?,“ řekl předtím Ťok serveru E15.

Nad rozhodnutím se pozastavuje i ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš .

„Škoda Transportation má podle rozhodčího soudu dostat 760 mil. Kč za to, že dodala lokomotivy o 5 let později než měla! To si dělají srandu?” napsal na Twitteru Babiš. „Rozhodčí soud získává nominaci na Nobelovu cenu za ekonomiku,” dodal v dalším příspěvku.

Rozhodčí soud na žádost Novinek o zaslání odůvodnění svého rozhodnutí zatím nereagoval.

Podle Škody Transportation mají ČD výrobci doplatit dlužnou částku za dodání lokomotiv, jiné nároky společnosti soud nezohlednil.

"Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků," uvedla ve středečním prohlášení mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Pokud by tehdy ČD s dohodou souhlasily, ušetřily by proti současnému stavu zhruba 700 miliónů korun, dodala.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 kusů třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí.