Úřad vlády už v této věci poslal na ministerstvo dopis, ve kterém požaduje informace o zakázce, kterou se už začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Rozhodnutí zadat veřejnou zakázku takzvaně z ruky oznámil ministr Ťok právě řídicímu výboru minulý týden s tím, že smlouva s dodavatelem je již podepsaná. Deloitte má úřadu pomoci dojednat s dosavadním provozovatelem společností Kapsch podmínky přechodu na nového provozovatele, včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku a od ledna 2017 má mýtné vybírat nový provozovatel vzešlý z otevřeného výběrového řízení. To chce úřad vypsat začátkem příštího roku.

Právě příprava tendru na další tříletý provoz mýtných bran je dalším úkolem poradce. Rovněž má podle ministerstva dopravy úředníkům pomoci při zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamiónů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU a kterou po Česku dlouhodobě požaduje Evropská komise.

Minulý vítěz byl o polovinu levnější

Podle Birkeho ministerstvo dopravy během zasedání řídicího výboru dostatečně neuvedlo, proč poradenské služby nezadalo běžným výběrovým řízením. Argument nedostatku času na otevřenou soutěž, kterou ministr Ťok zmínil při setkání s novináři, naráží na skutečnost, že úřad pod vedením Ťoka obdobné výběrové řízení na mýtného poradce zastavil už začátkem letošního roku, upozornil Birke. [celá zpráva]

V původním tendru měla k vítězství nejblíže společnost Arthur D. Little, která požadovala 23 miliónů korun, tedy přibližně polovinu hodnoty aktuálního rámcovému kontraktu s Deloitte. Podle Ťoka se ale tehdejší soutěž s nynějším obsahem prací poradce nedá měřit. Tendr byl údajně i špatně vypsán, a pokud by soutěž nezastavilo ministerstvo, udělal by to ÚOHS, dodal ministr.