Žaloby souvisejí s emisním skandálem Volkswagenu, který v září pod tlakem amerických regulátorů připustil, že do miliónů naftových aut instaloval zařízení umožňující obcházet testy emisí.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Prokurátor Ken Paxton ve čtvrtek uvedl, že stát bude požadovat náhradu pro spotřebitele a civilní sankce, aby zamezil budoucímu porušování pravidel.

Samostatnou žalobu podal rovněž nejlidnatější texaský okres Harris. [celá zpráva]

Podle německého listu Süddeutsche Zeitung podávají na VW žaloby přes právníky nejméně desítky amerických majitelů vozů, kteří se cítí podvedení v otázkách ekologie a bojí se, že po úpravě emisí podle norem následně klesne výkon vozu.

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že téměř půl miliónu jeho vozů s naftovými motory používalo software, který při testování emisí přepíná motory do režimu nízkých emisí toxických oxidů dusíku. EPA za to může na Volkswagen uvalit pokutu 37 500 dolarů na jeden vůz, což by znamenalo maximální pokutu 18 miliard dolarů (433,5 miliardy).

Vyšetřování žádá i Brusel

Šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn ve čtvrtek uvedl, že za falšováním údajů o emisích naftových automobilů pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci, nešlo o firemní rozhodnutí. Podle listu The Wall Street Journal se vyšetřování soustředí na dva bývalé šéfy vývoje VW. [celá zpráva]

K vyšetření obcházení emisních norem vyzvala jednotlivé členské země EU také Evropská komise.